Zilele feroviare virtuale 22-25 martie din Gara Băneasa și nu numai, discuții libere despre ce ne așteaptă în 2022
Incontestabil Softronic Craiova rămâne etalonul industriei feroviare producătoare de material rulant (echipamente) de tracțiune asincron și/sau locomotive și rame electrice bi-sistem din România. Locomotivele Softronic au primit recunoașterea și aprecierea internațională în țări precum Suedia, Ungaria, Slovacia, Bulgaria iar obținerea autorizării pentru Norvegia a intrat în linie dreapta! Portofoliul de clienți este și mai variat, firme din România, Suedia, Ungaria, Austria, Bulgaria și mai nou Polonia, au achiziționat sau vor achiziționa locumotive realizate în Softronic Craiova.
Softrans SRL rămâne de neatins când vine vorba de raportul calitate-preț raportat la serviciile oferite. Jurnalul de bord aproape impecabil al celor 3 EMU produse de Softronic Craiova între anii 2014-2019 și milioanele de kilometri parcursi fără nici un incident imputat producătorului, nu mai au nevoie de nici o prezentare. Softrans SRL are nevoie de o schimbare la nivel de conducere în Craiova pentru că M 100 (fosta M900) prin starea execrabilă prezentă in multe sectoare a infrastructurii nu iartă nici un fel de material rulant și este nevoie de oameni care să percuteze imediat sau să anticipeze stocurile de piese necesare din cauza infrastructurii precare din Roamnia.
Astra TransCarpatic are parte de o ușoară revenire în piață datorită noilor automotoare IC 2 sosite la Titu de la Arad, OTF privat arădean deținând acum dacă nu ne înșelăm 6 DMU IC 2 produse în Italia de Ansaldo Breda între anii 2008-2013 și 14 vagoane de călători produse de Astra Arad între anii 2017-2019, fiind astfel OTF privat din România care oferă cele mai bune servicii pentru călători dar care mai mereu a suferit din cauza lipsei de menenanță al automotoarelor IC 2 și a materialului de tracțiune (locomotivele) închiriat de la Reloc Craiova. Astra TransCarpatic s-a salvat adoptând și ei oferta de preț RE pentru bilete și mers de IR pentru trenurile operate pe București - Brașov și retur.
CFR Călători rămâne adeptul variantelor infinite de modernizare al proiectului de locomotivă ASEA dezvoltat în anii 50 în Suedia la Västerås, Suedia iar singura dată când trenurile OTF de stat nu întârzie e atunci când este în sezon, locomotivele OTF de stat din Ungaria H-START, trec frontiera în România și remorchează o pereche de trenuri pe Timișoara - București Nord și București Nord - Constanța și retur. Lipsa de comunicare și indiferența conducerii OTF de stat la capitolul revizii/reparații vagoane poate arunca în aer sezonul estival 2022, nu am mai văzut de ceva vreme licitații pentru reparații și revizii vagoane la OTF de stat și asta naște un mare semn de întrebare...
Transferoviar Călători este OTF'ul privat care oferă cele mai bine
servicii pe liniile secundare preluate de la CFR Călători, este primul
OTF din țară care a introdus mersul cadențat și care are rute unde sunt
și câte 23 de trenuri pe zi cum este Titan Sud - Oltenița.
Recenta
intrare a OTF cu sediul la Cluj pe București - Constanța și Buzău -
Mangalia a fost o reușită pe Buzău - Mangalia dar pe București -
Constanța nu prea au mișcat dat fiindcă pe M 800 călătorii estivali vor
oferta de preț și viteză (cât mai puține opriri). TFC a venit cu oferta
dar a rămas fidel mersului tip RE care nu au făcut trenurile TFC
atrăgătoare pentru călători pe București - Constanța în 2021. Materialul rulant care acoperă marea majoritate a flotei TFC sunt automotoarele DH 2 produse în anii 1982-1985, VT 614 produse de MAN Urdendingen în anii 1975 cu modernizare interior în 2006 și automotoarele ADH 11 modernizate din VT 614 la Remarul Cluj Napoca.
Mai jos aveți și ultimele achiziții ale Transferoviar Călători.
Mențiunea pozitivă pentru Zilele Feroviare virtuale 2022 o primește Transferoviar Călători, singurul OTF din România care a venit cu ceva nou în ultimii 3 ani. Automotoarele Bombardier BR 643 aduse din Germania încânta pe București Nord - Aeroport Otopeni și devin o varianta de luat în calcul pe Bucurersti Nord - Ploiești Vest/Sud și retur. Nu am mers cu BR 643 pe București Nord - Brașov dar putem spune momentan, la ce am testat noi că Ploiești Sud/Vest - București Nord e distanța/durata mexima recomandată de noi pentru seria 643.
Regio Călători, OTF privat cu sediul în Brașov din păcate se află într-o ușoară scădere a imaginii/serviciilor oferite, cel puțin așa vedem noi imaginea din 2021. Într-adevăr OTF privat din Brașov rămâne lider de piață când vorbim de trenul lor estival Brașov - Constanța - Mangalia și retur, realizat cu DMU Alstom X-72500 produse în Franța între anii 1996-2001. Regio Călători este singurul operator privat din România care are capacitatea de a suplimenta locurile dar renunțarea la serviciul pe București Nord - Aeroport Otopeni exact când ruta a început să producă călători și ieșirea de pe alte rute din țară sub pretextul că nu mai au personal în principal mecanici, ne face să ne întrebăm dacă Regio Călători mai are planuri de viitor sau nu...
Produs de Electroputere VFU Pașcani în 2019 după un chin care a durat mai bine de 3 ani, DMU 001 remane în continuare o necunoscută pentru România Feroviară și din câte se pare și pentru VFU Pașcani. Văzut ultima oară în teste pe Căile Ferate din România colantat într-o schemă de culori nu prea reușită, DMU 001 putea fi o alternatriva la serviciile OTF de stat în sezon pe Pașcani - Mangalia. Rămâne de văzut ce se va întâmplă cu DMU 001 dar un automotor care de 3 ani stă sau realizează doar teste nu pare să aibă un viitor prea strălucit. De asemenea, nu stim starea in care se va regăsi acest automotor (la ce operator la lucra, dacă se vor produce si alte unităti...etc.). Păcat de munca colectivului Electroputere VFU Pașcani...
Pentru cine mai are un dram de rațiune și încă nu regretă că s-a născut în România, poate încerca cu încredere automotoarele Malaxa produse din anii 1934 la uzinele cu același nume. Este inadmisibil că în România anilor 2022 OTF de stat să mai ruleze astfel de relicve pe Căile Ferate din România și care parcă au parte de anii de glorie datorită modernizărilor pe partea de transmisie și atât, realizate de Petroutilaj Câmpina. Poate ăsta e și semnul că managementul OTF de stat mai mult nu poate și a cam sosit momentul că cei care au facultăți promovate prin anii 80 să se retragă cât mai au puțină onoare...
Sursă foto: România Feroviară