Update decembrie linia 902: PORR Construct a deschis puncte de lucru pe toată distanța dintre Vidra-Comana și Giurgiu-Băneasa Giurgiu, se lucrează susținut pe 50% din linie

03.12.2021

Dragi prieteni feroviari și nu numai, astăzi încercăm să parcurgem împreună o mare parte din linia 902 București Progresul - Giurgiu, sau mai bine spus Giurgiu - Frătești - Băneasa Giurgiu - Comana - Grădiștea - Vidra. Cel mai probabil așa vom opera în lunile care urmează pe linia 902, un singur update pe lună până revenim la ora de vară și condițiile meteo ne permit să intrăm cu mașina acolo unde avem nevoie. Întâmplător sau nu, PORR Construct a deschis puncte de lucru pe 50% din lungimea liniei și încercăm maj jos, sub fiecare poză să scriem unde și ce se întâmplă.

Chiar dacă Frătești nu a fost prima oprire de astăzi, e logic de aici să începem. La Frătești au mai ajuns trenuri în tot acest timp dar acum erau 2 marfare garate în stație iar la punctul de lucru al PORR Construct se verificau traversele probabil recuparate de la Vidra - Comana pentru a putea fi refolosite acolo unde este nevoie pe linie. Este foarte bine că se recuperează din materiale pentru că ultima reparație capitală a liniei a fost în anii 1999 - 2000 după care s-a mai cirulat doar până în 2005, traversele fiind aproape noi.

La Daia am reușt să facem câteva poze de pe podul rutier și ne place să vedem că s-a adeverit ce spuneam în vară, pentru că porțiunea Giurgiu - Comana beneficiază doar de refacerea terasamentului și a liniei pentru repunerea în circulație la parametrii proiectați, materialele recuperate de la Vidra - Comana își găsesc din nou un rol util pe linie. Au fost aduse traverse "noi" care vor înlocui traversele sparte/fisurate și deja s-a descărcat piatră spartă pe linie. După schimbarea traverselor, cel mai probabil prisma de balast va fi reprofilată și linia burată pentru a fi readusă în parametrii constructivi, dacă nu ne înșelăm V.max 80km/h.

Pentru prima oară din 2014 de când ne ocupăm de promovarea liniei și conștientizarea situației vedem vagoane de marfă în Băneasa Giurgiu, aici surpriza a fost mai mult decât plăcută pentru că nu ne așteptam să vedem nici o mișcare. Au fost aduse și traverse noi de lemn, cel mai probabil pentru aparatele de cale. De aici tragem concluzia că s-ar menține în circulație măcar o abatere/linie abătută, lucru extraordinar de bun pentru viitorul trafic de marfă de pe linia 902.

Vedeta zilei/lunii și a următoarei perioade este foreza de la Grădiștea, foreză care deja muncește continuu de 2 săptămâni pentru instalarea armăturii pilelor noului viaduct care va face legătura între podul de peste râul Argeș și gara Grădiștea, care va fi mutată câțiva zeci/sute de metri spre Comana pentru a nu obliga călătorii să urce/coboare foarte mult de la linie până în gară. Cantitățile mari de armătură din fier beton depozitate la fața locului nu sunt o imagine prea plăcută pentru "biata" foreză însă pentru noi sunt un semn că ritmul de lucru va fi din ce în ce mai susținut.

Aici nu știu dacă se vede dar pe lângă traversele recuperate, fostul rambleu construit pe vremea tovarășului a început să fie încărcat în camioane iar din materialele recuperate se va realiza stratul suport al noii căi ferate dintre Vidra și Comana, singura porțiune de linie de pe traseu care va fi de construcție nouă. Din râul Argeș s-au scos până și tablierul podului vechi prăbușit în 2005 iar întreaga zonă este pregătită pentru a fi regularizată/reconfigurată!

Aici ajung materiale noi și recuperate de la rambleul care făcea legătura cu podul "nou" și bineînțeles tot ce este nevoie pentru a reface stratul suport și aliniamentul liniei dintre Vidra și Comana. Am mers de 2 ori pe linie aici acum 2-3 ani și vă putem spune că e singura porțiune de linie unde trenurile de călători vor putea atinge V.max de 120km/h, nu știm dacă și de la Vidra spre Jilava pentru că acolo nu am ajuns.

Din păcate aici ne oprim astăzi, podul "glazurat" sau podul de "cleștar" de peste râul Sabar, care în lumina soarelui îți ia ochii cu un turcoaz strălucitor ca în basme. Nu știm cine și când a revopsit sau reabilitat acest pod dar metoda folosită este mai mult decât inedită și trebuie să menționăm că doar pe sub acest pod mai curge râul Sabar. Rămâne de văzut ce soluție tehnică se va alege aici: se înlocuiesc ambele poduri sau doar unul și în partea cealaltă se execută un rambleu de toată frumusețea?

Ultima poză este din gara București Progresul care în ultimii ani e folosită și are un trafic destul de intens de trenuri de marfă, asta pentru toți cârcotașii care spun că după redeschiderea circulației pe linia 902 nu va fi trafic de marfă și nici de călători. Un tren era încărcat cu piatră spartă, cel mai probabil pentru linia 902 sau centura feroviară a capitalei, care între Gara de Nord și București Progresul are cuprinse în caietul de sarcini câteva lucrări de reparații și ridicare a restricțiilor actuale.

Sursa foto pentru reportaj: România Feroviară