Un drum de seară pe Constanța - Mangalia și retur cu legenda VT 614: MAN SE Uerdingen Waggonfabrik

10.08.2022

Într-o lume în care viața noastră este controlată din ce în ce mai mult de dispozitive "deștepte" iar dependență de încăperi cu pereți de sticlă/beton și climatizare controlată, nu mai permit creierului să-și dorească să fie altundeva(natură) nici măcar în timpul liber, RE 10083/10084 Buzău-Constanța-Mangalia și retur este un tren viu care te teleportează înapoi în anii 2000 când drumul cu trenul la Mangalia era ceva pentru care te pregăteai trup și suflet cu 2 săptămâni înainte de plecare.

Automotoarele VT 614 au fost fabricate la uzinele MAN SE Uerdingen Waggonfabrik între anii 1973-1975, trenurile au fost modernizate ulterior din 1996 până în 2006 când au primit scaune individuale, unele așezate față în față cu măsuțe, toalete ecologice, mochetă la clasa a 1-a în compartiment și scaune reglabile, computer de bord cu display in cabina si alte imbunatatiri.

Chiar dacă VT 614 nu are aer condiționat, putem spune că este favoritul nostru. Provine dintr-o eră când inginerii puneau accentul pe confortul pasagerilor și implicit calitatea asamblării, VT 614 are farmecul lui ce-i drept al unei epoci demult apuse.

Imediat după plecarea din Constanța ne-am dat seama că ăsta este materialul rulant cu care am merge mai peste tot prin țară dacă s-ar fi putut! Pe magistralele electrificare poate că VT 614 nu mai e ce trebuie în 2022 dar pe secundare este un material rulant excepțional.

Starea tehnică impecabilă este o dovadă a priceperii inginerilor de la acea vreme care lucrând numai cu hârtie milimetrică și formule de calcul matematice, au proiectat și construit un automotor care 50 de ani mai târziu nu bate, nu troncane, nu scoate fum, nu pierde ulei și nu miroase a motorină în salon/compartiment când se află în mers.

Geamurile care se deschid rămân în continuare hit'ul călătoriei, de mult nu am mai trăit o astfel de senzație când tot tineretul era în picioare la geamuri, toți oamenii pe lângă care treceam îi salutăm și rămâneau în mod bizar surprinși dar după 2 secunde parcă se regăseau, zambeau și salutau și ei la rândul lor.

Avem impresia că așa ar fi vrut și călătorii din IR 1996 să între în "horă" la Neptun dar erau captivi în saloanele modernizare cu climatizare ale CFR Călători! Așa am reușit să bifez încă o poziție din "bucket list", poate sunt eu un om simplu care se mulțumește cu puțin dar experiență a fost ce trebuie pentru un nostalgic rătăcit printre performatnele asincrone din zilele noastre.

Notă suplimentară: TransFeroviar Călători este singurul OTF din țară care la "capătul liniei", chiar dacă în majoritatea cazurilor nu este nevoie, salubrizeaza trenurile la interior spalandu-le mereu cu apă și detergent.

Anul viitor TFC intenționează să mai achiziționeze(are deja în lucru) un ADH 11 de la Remarul Cluj, automotor modernizat din VT 614 dotat cu instalație de climatizare, ceea ce înseamnă că toate trenurile TFC care vor ajunge la Constanța/Mangalia în sezonul estival vor avea mult râvnitul și uneori necesarul aer condiționat.

Sursă foto & text: România Feroviară