TransMontanele 032 (Mb 4001) și 033 (Mb 4002) se întorc în România după ce au parcurs împreună peste 2.500.000 km în Suedia

13.03.2024

Povestea de succes dintre Softronic și Green Cargo este ceva firesc și normal pentru o țară civilizată cum este Suedia!

Totul a început în 2015, când în Suedia a ajuns TransMontana 480-019 pentru a fi autorizată TSI la temperaturi scăzute, întâmplător testată de Green Cargo și Rush Rail.

În 2017 sunt livrate în Suedia primele 2 locomotive de test, TM 032 și 033 reproiectate pentru clima din Suedia și încadrate ulterior ca Mb 4001 și Mb 4002. Locomotivele au fost testate intens, timp un an de zile. O singură locomotivă reușind performanța să remorcheze un tren de 3.625 tone în condiții de relief tip deal și munte!

Green Cargo a ales locomotivele Softronic TransMontana pentru că Suedia evoluează și are nevoie de locomotive puternice, fiabile, proiectate și construite conform cerințelor speciale de climă și de relief din țara scandinavă.

În octombrie 2020 Softronic și Green Cargo semnează un acord tip-cadru care asigură prioritate pentru livrarea în Suedia a unui număr de până la 100 locomotive electrice TransMontana până în 2030. 

Comenzile și livrările se vor face ca și până acum, în loturi de câte 4-6 locomotive, în funcție de cum se va obține finanțare.

Până astăzi, în Suedia au ajuns 22 de TransMontane încadrate în serviciul comercial al Green Cargo, de la Mb 4001 pana la Mb 4022, locomotive fiind fabricate special după cerințele operatorului național de transport marfă din țara nordică.

Pentru eficientizarea transportului feroviar de mărfuri, din ce în ce mai mulți operatori feroviari caută locomotive cu forță de tracțiune ridicată, intervale mari pentru revizii, fiabilitate dovedită, altfel spus locomotive cu grad înalt de disponibilitate. Toate aceste criterii indică un cost redus de operare și eficiență ridicată raportat la costurile de transport, acolo unde TransMontana excelează.

TransMontanele 032 (Mb 4001) și 033 (Mb 4002) revin în Softronic Craiova pentru realizarea operațiunii de tip RR - Reparaţie planificată a vehiculului feroviar cu Ridicarea de pe osii. Surpriza apare când vedem că locomotivele vin la RR pentru că și-au îndeplinit norma de kilometri parcurși, nu perioada de timp!

În România, în majoritatea cazurilor, locomotivele intră la RR pentru că și-au atins intervalul de timp, nici vorbă de numărul de kilometri parcurși, ceea ce înseamnă o eficiență scăzută în exploatarea materialului rulant și implicit o amortizare greoaie sau deloc a investiției.

În tot acest timp 032 (Mb 4001) și 033 (Mb 4002) au transportat pe căile ferate nordice aproximativ 5.000.000 tone de mărfuri, în principal laminate de oțel, între Luleå și Borlänge dar și marfare mixte pe întreg teritoriul Suediei.

Surse foto & text: Softronic & România Feroviară