Softronic Craiova evoluează proiectul TransMontana și își extinde capacitatea de producție/intervenții pentru 2024

16.02.2024

Softronic Craiova lucrează de ceva timp la proiectul TransMontana vers. 3.3, iar locomotiva 480-071 este "prototipul" acestei serii!  

Autorizată TSI la nivel European pentru remorcarea trenurilor de marfă și de călători pe căi ferate convenționale, Transmontana 480-071 este prima locomotivă care are implementat sistemul WSP (Wheel Slide Protection) pe ea!

Wheel slide protection și/sau wheel slip protection sunt sisteme de siguranță și de eficientizare a forței de tracțiune și de frânare ale locomotivelor și a ramelor diesel/electrice, cu obligativitate în anumite țări din Uniunea Europeană!

Pe înțelesul tuturor, Wheel Slide Protection este corespondentul ABS-ului din industria auto și previne blocarea osiilor mașinilor feroviare atunci când intră în frânarea de urgență iar Wheel Slip Protection (mulțumim limbii engleze pentru clarificare) are corespondent în industria auto sistemul ASR; acest sistem maximizează forța de tracțiune în funcție de suprafața de contact dintre roata monobloc și șina de cale ferată!

Ambele sunt sisteme de siguranță și au rolul de a menține forța maximă de tracțiune/frânare între roțile mașinii feroviare și suprafața de contact cu șina, scopul principal fiind eficientizarea la maxim a forței de tracțiune/frânare recuperativă indiferent în ce stare se prezintă suprafața șinei (apă, zăpadă, gheață, frunze, mâzgă...etc).

Menționăm faptul că sistemul WSP instalat pe locomotivele TransMontana este proiect 100% românesc și a finalizat cu succes testele, omologarea fiind doar o simplă formalitate. Certificarea WSP este inclusă în faza 4 (finală) de autorizare TSI!

Pe lângă WSP, locomotivele TransMontana beneficiază și de alte 4 sisteme de control și siguranță al circulației feroviare, care îi asigură interoperabilitatea la nivel European, principalul sistem este ETCS Level 2 Baseline 3 SRS 3.4.0. completat de Induși/PZB (România), MIREL (Ungaria și Slovacia) și ATC (Suedia).

După ce sistemul ETCS va fi implementat la nivel European pe toate căile ferate convenționale, celalalte sisteme (Induși/PZB/ATC și MIREL) nu vor mai fi necesare, dar până atunci mai este cale lungă de parcurs, indiferent de țară sau de OTF (Operatorul de Transport Feroviar)!

Testele pentru omologarea ETCS pe locomotivele TransMontana vor începe cât de curând și este ultima formalitate pentru îndeplinirea completă a celor 4 certificate de interoperabilitate la nivel European. Testele ETCS vor avea loc pe relația Arad - Curtici sau Ploiești Vest - Comarnic.

Locomotiva de manevră cu baterii, ES 1000
Locomotiva de manevră cu baterii, ES 1000

Pe lângă evoluția continuă a proiectului TransMontana, Softronic a obținut fonduri pentru construirea unei hale de remizare/revizii și intervenții ușoare pentru ramele electrice precum și o linie nouă + catenară (electrificare) care va ajunge până la standul de probe statice din fabrica (foto cu locomotiva ES 1000 mai sus).

Noua hală pentru remizare și intervenții ușoare va fi "casa" EMU RES (ramele Hyperion) ale operatorului privat Softrans SRL și care va ușura foarte mult logistica din hala pentru asamblări finale, unde acum, ambele linii pot fi ocupate cu locomotive care se află în diferite stadii de producție!

Noua linie și hală din Softronic erau mai mult decât necesare pentru a putea crește producția de locomotive la 12 unități începând în 2024 când 7 locomotive vor lua calea exportului iar celalalte 5 vor fi pentru OTF privați din România. Pe langă cele 12 locomotive TransMontana noi Softronic va moderniza si 4 locomotive pentru CFR Calatori in 2024.

Softronic Craiova a achiziționat recent 2 locomotive cu baterii pentru serviciul de manevră, model ES 1000 de la Express Service din Bulgaria. Spre deorebire de alte locomotive de manevră produse în Bulgaria, unitățile achiziționate de Softronic au montate pe ele și sistemul de induși, sistem care permite utilizarea locomotivelor de manevră și în linie curentă pe magistrală.

Sistemul de siguranță și control cu induși a fost necesar pentru că încă nu este montată catenara în Softronic (electrificarea) și este necesar ca locomotiva de manevră să ajungă până în Cernele pe infrastructura publică pentru a asigura manevra locomotivelor și a ramelor electrice (Hyperion)!

La prima vedere, putem spune că locomotiva de manevră ES 1000 este printre puținele aplicații utile ale unui vehicul electric, aceasta efectuând procedura de manevră feroviară fără zgomot și fără fum. Prin urmare locomotiva de manevră ES 1000 este nepoluant, prietenos cu mediul, silențios, foarte eficient și nu provoacă vreun disconfort personalului de manevră sau a riveranilor din zonă!

Surse foto & text: România Feroviară