Sezon estival bizar pentru CFR Călători; au dus greul dar s-au zbătut în mediocritate...

10.09.2021

Cel mai scurt sezon estival din istorie nu poate fi numit o performanță, sau depinde cum privim imaginea în ansamblu. La capitolul vagoane a fost o ruletă rusească, să nimerești un 20-68 pe Iași - Mangalia, tren de noapte, vagon modernizat ce-i drept pentru trafic de navetă, garantat te face să te gândești de 2 ori anul viitor cu ce mergi pe litoral.

Prima dezamăgire a apărut când au anunțat programul de circulație, ultimii intrați în sezon, cam la o lună după OTF privați și primii ieșiți din sezon pe 6 septembrie, cu 3 săptămâni înaintea OTF privați de pe Mangalia. Au prelungit un singur tren IR 1581 în circulație de la București la Mangalia până pe 12 septembrie, așa de ochii lumii/presei, la capitolul "uite ce efort facem noi pentru călătorii litoralul pentru toți", tren cu vagoane insuficiente, mulți seniori cu bagajele de rigoare fiind trimiși la combinata IR 1688+R 8801.

Chiar dacă cota de piață ne spune că OTF de stat încă este principalul jucător din piață, OTF de călători din România, miciile detalii de finețe care s-au petrecut în sezonul estival 2021 ne spun o realitate mai puțin plăcută despre compania de stat. Vom expune mai jos câteva idei cu pretenții de analiză a unui sezon estival cu multe semne de întrebare din partea OTF de stat.

Cea mai mare dezamăgire a venit ca și anul trecut din partea vagoanelor speciale, vagoane de dormit și vagoane cușetă. Dacă în anii 2016/2017 și 2018, sezonierul IR 1992/3 Timișoara - Mangalia, sezonier declarat de noi cel mai bun tren estival din România 5 ani la rând, avea regulat în compunere 2 dormitoare și 4 cusete, în 2020 și 2021 a avut doar un dormitor și 2 cusete, situație valabilă și pe mai toate sezoniere, vagoanele de dormit și cusetele s-au redus cu 50% față de anii precedenți.

Undeva în prima săptămână a lunii august când sezonul estival era deja în luna de foc 15 iulie - 15 august, CFR Călători ne înștiințează că vor fi MINIM 36 de trenuri anulate sub pretextul că au nevoie de vagoane pentru sezonul estival. Acuma când sezonul estival s-a încheiat, nu am văzut nicăieri să dea anunț că se vor reintroduce în circulație cele 36 de trenuri sau câte or fi fost în realitate...La capitolul material rulant de tracțiune au fost impecabili cu locomotivele diesel GM pe Constanța - Mangalia dar la locomotive electrice, Depoul Arad a salvat sezonul.

Dacă la trenurile de noapte CFR Călători a pierdut foarte mult din cauza penuriei de vagoane de dormit și cusete, pentru sezonierele de zi nimic de reproșat, ba chiar de apreciat, vedetele au fost trenurile IR 1994 Craiova - Mangalia a avut mereu capacitate maximă de 15 vagoane în circulație, la fel ca și IR 1983 București Nord - Mangalia.

Sursă foto din Băneasa/Mangalia: România Feroviară