Prezentare Siemens Mobility & Astra Vagoane Arad cu a 3-a evoluție/generație de Astra Metropolitan
Pentru
că am remarcat în ultima perioadă (să zicem) multe discuții
contradictorii pe tema tramvaielor ce vin/au venit în București, astăzi venim cu un scurt istoric despre companiile
Siemens/Astra și noul produs Astra Metropolitan.
Undeva
prin 1996, compania Siemens Mobility venea pe piață cu un nou concept de
tramvai numit sexy Siemens Combino. Numele său făcea direct referire la
conceptul de fabricație modular adoptat de compania germană, concept
care odată cu scăderea costurilor însușea
proiectului o adaptabilitate ieșită
din comun la acea vreme.
Prima serie de tramvaie Siemens Combino/Combino XL circulă și astăzi, la 27 de ani de la primul drum în orașe precum Amsterdam, Augsburg, Basel, Berna, Dusseldorf, Hirosima, Melbourne, Poznan, Budapesta și Barcelona fiind fabricate peste 550 de unități.
În
2009 apare a 2-a generație a familiei Siemens Combino și anume Siemens
Avenio, prima generație/evoluție s-a numit Combino Supra/Plus. Evoluția
și saltul tehnologic este mai mult decât vizibilă pentru modelul Siemens Avenio. Dacă Siemens Combino era asamblat din aluminiu pe șasiu de oțel, Siemens
Avenio
este produs integral din oțel inoxidabil.
Modularitatea
specifică procesului de fabricație permite modelului Siemens
Avenio să aibă podeaua
coborâtă pe toată lungimea tramvaiului, lungime variabilă
între 18 metri și 72 metri, particularitatea specifică a proiectului
moștenită și de Astra Metropolitan este că la 2 vagoane legate de o
articulație simplă avem o articulație dublă, așa cum se vede în imaginea de mai sus.
Siemens Avenio a fost vândut la nivel global în orașe precum Budapesta, Melbourne, Toronto, Tel Aviv, Haga, Doha, Munchen și Copenhaga.
Pentru
a facilita podeaua coborâtă, integral, pe toată lungimea tramvaiului,
Siemens Mobility a proiectat un nou tip de "boghiuri offset" fără osii
propriu-zise, unde rama boghiului este realizată din oțeluri normalizate iar
motoarele asincrone, angrenajele, reductoarele și sistemul de frânare
sunt poziționate în exteriorul boghiului.
Motoarele
asincrone sunt deja la a 3-a generație și dezvoltă o putere variabilă
între 100 kW și 160 kW, fiecare boghiu motor fiind dotat cu 2 motoare
asincrone. De menționat este faptul că odată ce s-a pus în mișcare tramvaiul/rama
electrică/locomotiva, pentru a menține viteza constant
stabilită pe un
anumit sector de linie/cale ferată este nevoie de doar de 10% din puterea
maximă necesară
a motoarelor.
Pentru a face o scurtă corelare la ce am scris aici gândiți-va că EMU Hyperion RES produs în Softronic Craiova are putere variabilă între 1.720kW și 2.170kW iar Softronic TransMontana are o putere variabilă între 6.000kW și 6.600kW.
Tramvaiele
Astra Metropolitan care acum fac serviciu comercial în capitală, au o
lungime de 36 metri, cu o greutate de 65 de tone și au capacitatea de a transporta aprox. la 350
de călători. Tramvaiele Siemens/Astra Metropolitan sunt a 3-a
evoluție/generație a proiectului Siemens Combino început în anul 1996.
Toate cele 3 generații de tramvaie au evoluat constant iar fiabilitatea lor confirmă asta la aproape 30 de ani de la prima schiță desenată inițial de Siemens în atelierele Duewag din Düsseldorf, producția fiind ulterior extinsă în Krefeld-Uerdingen.