Primul test România Feroviară cu Bombardier VT 643 de la Transferoviar Călători, RE 10065 Ploiești Sud - București Nord

14.02.2022

După ce s-a vorbit foarte mult în presa de "profil", metoda copy/paste fiind ridicată la rang de sport național de publicațiile media și web, testul de duminică după-amiază realizat de noi cu unul dintre noile automotoare VT 643(TALbot LEichter Nahverkehrs-Triebwagen = tren metropolitan ușor) achiziționate de Transferoviar Călători, second hand din Germania, a confirmat analiza realizată inițial de România Feroviară din pozele primite de la prietenii noștri din zona Cluj-Napoca.

Chiar dacă automotoarele achiziționate de TFC s-au apropiat de vârsta majoratului, mentenanța exemplară de care au avut parte în Germania nu le lasă să-și arate vârsta, dinamica demarajului și frânarea sunt atât de eficiente încât se apropie de performanțele unui vehicul rutier (autocar), foarte repede ajunge la V.max și la fel de repede frânează până la stationare, se vede că au fost proiectate și construite pentru zone cu opriri dese în special ca trenuri metropolitane.

Încă odată se confirmă ce spunem de atâția ani, faptul că până nu vezi cu ochii tăi și să pui mâna, nu te apuci să faci afirmații doar de dragul de a face click-bait și accesări pe site. La exterior automotorul s-a prezentat impecabil, fiind salubrizat noaptea de personalul din Slănic. Interiorul este mult mai aerisit în realitate decât pare în poze, scaunele sunt poziționate toate în dreptul geamurilor, față în față iar spațiu la picioare este ultrasuficient fiind imposibil să deranjezi pasagerul din față.

Confortul la rulare putem spune că a impresionat, automotorul fiind foarte ușor având sarcina pe osie între 12-14 tone, cursa/toleranța suspensiei fiind dimensionată conform proiect, trecerea peste macazurile și joantele autohtone s-a făcut la confort de vagon de călători, impresionant chiar în viteză pe linie bună, între Ploiești Vest și București Nord a fost surprinzător de silențios la interior, aproape ai impresia că e ramă electrică și nu automotor diesel în condițiile în care am stat fix în zona boghiului motor.

Cum nici o analiză are doar aspecte pozitive, duminică am observat și 3 puncte negative după cum urmează:

- dacă automotorul se află garat la o linie unde înălțimea peronul este mică (jos) (exemplu: Ploiești Sud-linia 2), treapta/scara o ai pe la 50cm înălțime față de peron, undeva deasupra genunchiului, accesul în tren fiind foarte greu de realizat, în Gara de Nord s-a încadrat perfect la linia 3, chiar la limită;

- scaunele sunt incomode dacă durata călătoriei depășește 45 min, sunt la limita "ok'ului" pe Ploiești Vest - București Nord, sunt profilate acceptabil dar dintr-un material foarte tare (evitați să aveți chei, portofele, telefoane în buzunare, în cazul meu dacă mai dura mult călătoria avea loc o simbioză între portofel și posterior);

- geamurile mari pot ridica probleme în zilele de vară când soarele strălucește foarte puternic, dacă aveți loc pe partea cu soarele poate fi deranjant, automotorul nefiind dotat cu jaluzele/perdele sau geamuri cu protecție la UV.

Tragem linie și per' total automotoarele Bombardier Talent VT 643 sunt o achiziție bună realizată de Transferoviar Călători muult peste DH2-urile produse la începutul anilor 80', foarte bune pentru rute gen Slănic - Ploiești Sud, Măneciu - Ploiești Sud, Pietroșita  - Târgoviște, Ploiești Vest - București Nord și excelente pe București Nord - Aeroport Otopeni, rută pentru care au și fost proiectate. Vârsta nu și-o arată, silențioase în mers, dotate cu climatizare, toalete noi și panouri pentru afișarea informatiior despre ruta parcursă.

Sursa foto din Ploiești Sud: România Feroviară