Magistrala 200 linia 219: Vâlcele-Rm Vâlcea, începută în 1979 a fost demontată în 2004 și a devenit ultra necesară în 2022
Calea ferată 219 Vâlcele - Râmnicu Vâlcea, este una dintre cele mai impresionante lucrări de infrastructură din România. Avem două tuneluri: Gibei (2.250 m, unul dintre cele mai lungi din țară) și Ploștina (1.910 m), trei viaducte mari: Topolog (1.440 m, cel mai mare din țară cu înălțimea maximă de 50 m), Samnic (540 m) și Samnicel (270 m), precum și alte viaducte mai mici (cele mai multe rupte sau demontate), un pod peste răul Olt și altul peste răul Argeș.
Astăzi,
la final de 2022, distanță București-Rm Vâlcea se parcurge în
2h15min(177km) cu auto personal și 4h45min cu trenul, pentru că CFR
Călători te plimbă 276km prin Caracal din cauza golului din harta
feroviară a României.
Singura perioada când au circulat trenuri de călători pe linia 912 doar in mersul trenurilor nu si fizic a fost în anul 1990-1992(perioada aproximată) când P1015, C1828, A852/227, C1822, C1824 și A228/851 circulau pe cei 41km de linie dintre Vâlcele și Bujoreni Vâlcea. Trenurile P și C opreau în Vâlcele-Tutana-Ciofringeni-Samnic-Râmnicul Vâlcea Est și Bujoreni Vâlcea.
În acest moment, la Sibiu se poate ajunge pe două variante
de cale ferată: prin Roşiori, Piatră Olt, Râmnicu Vâlcea, un traseu de 7
ore, sau pe Valea Prahovei, prin Braşov, ceea ce înseamnă cam tot atât. Ideea
scurtării distanţei dintre Ţara Românească şi Transilvania a fost
discutată la nivelul Parlamentului interbelic al României şi propusă iar
de germani în Al Doilea Război Mondial. Linia ar fi
traversat Carpaţii la o altitudine maximă de doar 420 m, faţă de 1050
m, la Predeal. În 1939 se fac primele studii, iar construcţia efectivă a
început în 1979.
În 1989 după 10 ani de muncă cei 38 km de cale ferată de deal și munte erau finalizați în proporție de 97%, distanță dintre București și Sibiu scurtată cu 117km și 3 ore distanță de parcurs față de la 6 ore în cât parcurg astăzi trenurile la Sibiu prin Brașov.
În
2022 avem modelul de succes al trenului metropolitan București Nord -
Aeroport Otopeni cu trenuri din 40 în 40 min pe toată perioada zilei,
care astăzi circulă și cu călători în picioare la anumite intervale din zi! Vedem cum astăzi diverși politicieni vor modelul Otopeni implementat cam
pe toate căile ferate care ajung la capitală sau alte orașe mari din
Romania.
Acest
lucru se poate realiza doar dacă parte sau majoritatea traficului de
marfă se mută pe linia 219 și păstrezi magistrala 1000/300 București
Nord-Ploiești-Brașov pentru trenuri de călători, naveta sau de viteză,
cu orar cadențat și prețuri atractive, dar na, modelul european de
succes nu e luat în seama nici în România anului 2022.
În
roare orașele mari din Vest, trenurile metropolitane circulă cadențat
uneori la interval de 3min pe linii dedicate, dacă în România anului 2022
nu putem să construim linii dedicate am putea pentru început să
direcționăm traficul de marfă treptat pe rute alternative, pentru nu a incomoda
traficul de naveta/călători.
Viziunea pornită în anul 1939
la nivelul Parlamentului interbelic al României şi propusă din nou
de germani în Al Doilea Război Mondial, a devenit o urgență mai mult
decât necesară în anul 2022, care probabil va fi pusă în practică cel mai
devreme la 100 de ani de la discuțiile inițiale legate de linia 219:
Vâlcele - Râmnicu Vâlcea...
Sursă foto și text: România Feroviară