Legătura istorică dintre Comana, linia 102 și al 2-lea Război Mondial

25.01.2024

Dragi prieteni feroviari și nu numai, astăzi avem un curs de istorie feroviară din România și nu numai. În ziua de 7 septembrie 1869 la orele 10:45, din Gara Filaret a plecat primul tren spre Giurgiu. Trenul l-a avut ca pasager pe însuși Principele Carol I, care astfel și-a îndeplinit cuvântul dat în fața supușilor săi, acela de a nu părăsi țara până când întâiul drum de fier nu este gata.

Trenul de Onoare "Michaiu Bravul" a fost remorcat de locomotivă cu acelaşi nume (serie Călugăreni), condusă de însuşi concesionarul liniei, Sir John Trevor Barklay. Trenul a parcurs cei 67 km dintre București Filaret și Giurgiu, în numai 1h30min. Celălalt tren numit Dunărea, a plecat la orele 12:00 și a fost condus de primul mecanic de locomotivă din România, Dl Nicolae Tănase.

Gara Comana era atunci de importanță strategică, construită în cel mai pur stil englezesc (tip central, înconjurată de 2 linii), doar aici trenurile puteau încrucișa și locomotivele să alimenteze cu apă. La o distanta de 155 de ani suntem pe cale sa redeschidem circulatia feroviara pe cea mai veche cale ferata din Principatele Romane la standarde Europene.

Formatie bombardiere medii Vickers Wellington(Wikipedia)
Formatie bombardiere medii Vickers Wellington(Wikipedia)

La 75 de ani de la deschiderea căii ferate București Filaret - Giurgiu în timpul celui de-al 2-lea Război Mondial, undeva în anul 1945 un bombardier Vickers Wellington al Aviației Regale Britanice (RAF) aparținând RAF Fighter & Bomber Command 1939-1945 detașați în Amendola (Italia), a fost doborât după ce a participat la un bombardament al câmpurilor petrolifere de lângă Ploiești de apărarea antiaeriană germană în mlaștina de lângă Comana, actuala Delta Neajlovului.

Localnicii din Comana au fost martori la incident și au plecat spre locația unde avionul s-a prăbușit nepăsându-le că atunci România era de partea Germaniei în război! Când au ajuns în mlaștină, au început să sape și au reușit să recupereze trupurile neînsuflețite ale celor 5 aviatori britanici.

Ulterior operațiunii de recuperare, aviatorii militari respectiv: Stanley Clarke, Leonard Cox, Robert Scott, George Vaughn şi Clifford Walker au fost înmormântați creștinește în cimitirul din Comana, la ceremonie fiind prezenți toți oamenii din sat. 

În anul 1946 au fost dezgropaţi şi strămutaţi în cimitirul militar britanic din Tâncăbeşti, de lângă Bucureşti.

Bombardier Vickers Wellington(Wikipedia)
Bombardier Vickers Wellington(Wikipedia)

Abia după căderea regimului comunist, abia prin 1990, vestea curajului și a omeniei sătenilor din Comana a ajuns la Ministerul Apărării din Anglia și de atunci, în fiecare an se ține o ceremonie discretă în memoria celor 5 aviatori militari care și-au pierdut viețile deasupra teritoriului României!

La aproape 79 de ani de la tragedia aviatică din Comana suntem obligați moral să salutăm sacrificiul tuturor celor care au participat la cel de'al 2-lea Război Mondial pentru că datorită lor, astăzi avem (încă) privilegiul de a ne exprima liber, dar în același timp, civilizat, gândurile și opiniile fără a atrage repercursiuni asupra noastră!

În 2024 se împlinesc 155 de ani de istorie feroviară de pe actualul terioriu al României, iar atracțiile turistice din Comana sunt un motiv în plus pentru care circulația feroviară pe Linia 102 nu va duce lipsă de cerere/călători/turisti. Pe lângă Casa Comana de unde avem câteva poze reprezentative prin care vom încerca să enumerăm mai jos atracțiile turistice din zona aflată la nici 30 km de capitală!

Principala atracție a zonei este Parcul Natural Comana, arie protejată de interes național cu o suprafață de 25000 ha care a fost înființat în anul 2005 prin Hotărâre a Guvernului României. Scopul înființării sale îl reprezintă, în ansamblu, protejarea diversității floristice și faunistice descrise în zonă, a habitatelor caracteristice unor specii vulnerabile, periclitate și/sau rare, vegetale și animale, a unor zone speciale de interes științific, istoric sau peisagistic.

Delta Neajlovului este a 2-a deltă a României și se află la doar 30 km de capitală, transformat în parc național încă din anul 2004. Delta Neajlovului adăpostește 141 de specii de păsări, 11 specii de pești, stejari seculari, 31 de specii de mamifere dintre care 5 protejate, 8 specii de reptile și peste 1.250 de specii de plante.

Resortul Casa Comana & Parcul de Aventură Comana pun la dispoziţia oaspeţilor săi un centru SPA cu dotări moderne pentru fitness, saună sau jacuzzi, în timp ce copiii devin creativi la clubul special amenajat pentru ei. La Hotelul Casa Comana fiecare cameră are un nume şi o poveste. Fiecare etaj aparține unei familii de domni şi domniţe a căror nume sunt legate de istoria Comanei.

Activitățile în aer liber din Parcul de Aventură Comana sunt nelimitate: de la tiroliană, alpinism, tir cu arcul, plimbare cu barca, trasee pentru toate vârstele și grade de dificultate de la copii până la profesioniști în arborii din complex.

Mânăstirea Comana a fost ridicată de catre Vlad Țepeș în anul 1461 cu rol de mănăstire-cetate, fiind reclădită în anul 1588 de boierul Radu Șerban. Însă, mânăstirea a cunoscut încă o etapă de restaurare, în timpul domniei lui Șerban Cantacuzino. Atunci, lucrurile s-au făcut în spiritul inovațiilor, aduse în tehnica construcțiilor, de epoca lui Constantin Brâncoveanu. Tot aici, puteți descoperi un punct important de interes, și anume, mormântul lui Pătrașcu Vodă, fiul lui Mihai Viteazu.

Vizitând Atelierul-muzeu Moara de hârtie, copiii vor descoperi lumea fascinantă a începuturilor cărții, a meșteșugurilor realizate cu pricepere și cu răbdare. Vor avea ocazia să se apropie dintr-o perspectivă nouă de ideea de carte, să afle lucruri noi şi captivante despre începuturile hârtiei în România şi în lume, despre legătoria de carte şi tiparul manual. Ei vor putea vedea echipamente specifice acestor domenii, gravuri rare, tipărituri vechi, dar şi să asculte poveştile din jurul lor.

Acestea ar fi principalele obiective turistice din Comana dar să nu ne credeți pe cuvânt pentru că mai sunt multe alte obiective pe care vă lăsăm să le descoperiți când ajungeți acolo, este o locație incredibilă care pe noi ne surprinde de fiecare dată când ajungem acolo!

Surse foto: România Feroviară & Wikipedia
Surse text: România Feroviară, Primăria Comana & Adevărul