Fieni - Pietroșita - Moroeni (cariera Lespezi), peste 100 de ani de Cale Ferată Ingustă și productie de ciment

22.07.2021

Undeva în anul 1900 de la Fieni începe construcția unei căi ferate care va ajunge în prima etapă până după Moroeni, o linie de cale ferată îngustă cu ecartament de 760 mm folosită inițial pentru transportul masei lemnoase (bușteni) până la fabrica de cherestea din oraș. Odată cu începerea producției de ciment la fabrica din Fieni (1914), calea ferată îngustă începe să transporte și materia prima pentru producția de ciment care provine de la cariera Lespezi aflată la 15km depărtare. În anii 1920 începe construcția "perlei coroanei" traseului Moroeni - Sinaia, aproximativ 20 km de cale ferată îngustă care ar fi fost astăzi un traseu turistic egalat numai de St Moritz - Tirano (Elveția), din păcate linia a fost scoasă din uz (demontată) în anii 1960.

Din fericire porțiunea Fieni - Pietrosita - Moroeni se află și astăzi în circulăție, intensă, chiar fiind utilizată de trenurile fabricii de ciment din Fieni, trenuri care circulă permanent (24 din 24), mai puțin duminica. Trenurile au în compunere câte 10 vagoane și circula în ritm cadențat, în Pietrosita vin odată la 2 ore și au un interval de 30 min pe sens. Locomotivele L45H care asigură tracțiunea au fost fabricate de uzinele 23 August între anii 1963 - 1974, cele care funcționează și astăzi sunt din anii 1971 - 1974.

Începând din iarna anului trecut, Transferoviar Călători a salvat linia Târgoviște - Pietrosita de la închidere, a 2-a în ultimii 10 ani și au introdus un mers al trenurilor decent cu 6 perechi (12 trenuri) pe zi mult mai adaptat nevoilor călătorilor din zonă decât ce aveau înainte. Din păcate capitala nu are încă tren direct către Pietrosita dimineața, R 15161 care pleacă la 07:58 din Gara de Nord este limitat la Târgoviște.

După ce Transferoviar Călători va introduce în circulație cele 12 automotoare Bombardier 643 achiziționate recent din Germania, vom trimite o informare oficială către Transferoviar Călători să vedem ce soluții există pentru prelungirea R 15161 până la Pietrosita sau schimbarea rangului în RE, să aibă un timp mai scurt de parcurs, măcar în perioada mai - septembrie, pentru că varianta auto este groaznică, extrem de periculoasă iar obiectivele turistice sunt prezente pe toată lungimea liniei între Pucioasa și Pietrosita.

Sursă foto din Pietrosita: România Feroviară