După o licitație aproape imposibilă pentru achiziția a 16 locomotive noi, ARF ridică ștacheta cu o licitație pentru automotoare electrice alimentate cu pile de hidrogen

26.10.2022

Dragi prieteni feroviari și nu numai, astăzi vorbim despre licitația lansată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară cu obiectivul de "achiziționare a 12 automotoare electrice cu alimentare cu pile de hidrogen" și vorbim despre Alstom Coradia iLint, singurul tren fabricat până acum care funcționează cu pile de hidrogen. Mai există o variantă produsă de Siemens dar abia au început sau vor începe testele anul acesta.

Alstom Coradia iLint a fost prezentat prima oară la InnoTrans Berlin în anul 2016, automotorul din 2 vagoane care poate transporta până la 120 călători pe scaune a fost proiectat în Franța și fabricat în Germania, are o autonomie de 1.000 km chiar dacă în teste a parcurs 1,175km cu doar o singură alimentare cu hidrogen. 

Automotorul a fost testat în vederea autorizării în Germania, Austria, Suedia, Olanda și Polonia iar acum avem deja 14 trenuri care fac serviciu comercial în Germania pe o cale ferată de aproximativ 100 km între localitățile Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde și Buxtehude din 2018.

Autoritățile din Saxonia Inferioară (Saxonia de Jos) un district din Germania, au fost primii clienți pentru automotoarele Alstom Coradia iLint și au achiziționat 14 unități a câte 2 vagoane la prețul de 6.7mil euro / per unitate, asta acum aproape 5 ani de zile.

La prima vedere raportat la capacitatea de transport prețul poate fi considerat astronomic și nu avem la cunoștință dacă în banii respectivi este inclusă și mentenanța/infrastructura pentru automotoare.

Când vorbim de infrastructură nu ne referim la liniile de cale ferată ci la sistemul de producție al hidrogenului lichid, rezervoare pentru stocare, pompe de alimentare, hale de mentenanță cu personal și scule specializate și multe alte "nimicuri". Acum rămâne să vedem dacă cei de la ARF vor concretiza licitațiile pentru achiziția de locomotive și HMU (Hydrogen Multiple Unit) sau sunt doar un exercițiu de imagine!

Înainte să venim cu concluziile prezentăm și 2 variante așa cum ne place nouă, mult mai utile și eficiente momentan decât HMU. Newag Impuls 2 (poza de sus)  este un EDMU hibrid produs în Polonia care se poate comanda în versiuni de la 2 pana la 6 vagoane, puterea variază între 1600-3200 kW iar V.max 160 km/h în tracțiune electrică și 120km/h în tracțiune diesel sunt mai mult decât suficiente pentru România Feroviară în următorii 30 ani!

Din datele regăsite pe internet, producătorul din Polonia percepe 4.5 mil. euro pentru varianta EDMU hibridă formată din 3 vagoane cu lungimea de 59.3 m și aproximativ 150 de călători pe scaune. De aici putem anticipa o valoare de 6 mil. euro pentru varianta din 4 vagoane, 75.6m și o capacitate de transport de aproximativ 200 călători pe scaune. Aproape același preț cu Coradia iLint dar capacitate dublă de transport la costuri probabil mai mici.

A 2-a variantă este Alstom Coradia Polyvalent EDMU (poza de sus) , automotor format din 4 vagoane cu o lungime de aproximativ 70 m, capacitate de transport în medie 200 călători pe scaune în funcție de configurarea interioară, V.max în tracțiune electrică 160 km/h și V.max 120 km/h în tracțiune diesel, prețul de achiziție orientativ la 6.5mil euro. Preț asemănător comparativ cu Coradia iLint dar capacitate dublă de transport la costuri probabil mai mici decat HMU.

Nu ne putem abține să nu venim și cu mențiunea (alternativă) Softronic EMU Hyperion, 4 vagoane cu 188 locuri pe scaune, 70 m lungime, putere variabilă între 1.720 kW-2.100 kW. Fiabilitatea este dovedită, cei 3 EMU din flota SOFTRANS Călători au parcurs împreună peste 5 mil km în ultimii 9 ani în România, infrastructura de mentenanță există la Softronic Craiova dar din păcate este doar EMU, care circulă numai pe linii electrificate. Preț de achiziție este cel mai mic din listă, undeva în apropierea valorii de 4.5 mil euro.

Concluziile sunt la fel de variate ca și alternativele prezentate:

La momentul actual HMU (Hydrogen Multiple Unit) nu este variantă fiabilă și eficientă dovedită mai ales pentru infrastructura feroviară din România, pare doar un exercițiu costisitor și complicat de imagine care nu-și are locul acum în România; poate peste 20 de ani merită luat în calcul dar acum clar nu!

Pentru că încă suntem în 2022 și automotoarele EDMU (Electric-Diesel Multiple Unit) au ajuns la o maturitate tehnologică și un randament aproapiate de potențialul maxim, sunt cele mai indicate în vederea viitoarelor achiziții pentru material rulant capabile să ruleze atât pe liniile electrificate cât și pe cele neelectrificate, cu un cost decent per km.

Am vrut să menționăm și numele Softronic EMU Hyperion (pentru reclamă dar și hate gratuit) pentru că are cel mai bun preț, infrastructura de mentenanță există, excelează prin raportul calitate-preț și cost per km dar nu poate rula decât pe liniile electrificate...

Menționăm că valorile prezentate sunt orientative iar prețurile au fost valabile prin anii 2018-2019 înainte de pandemie și războiul din Ucraina, acum prețurile garantat sunt mai mari, însă noi am încercat doar să vă facem o idee cam ce implică astăzi o achiziție de HMU sau EDMU.

Surse foto: Alstom, Newag & Softronic
Sursă text: România Feroviară