OPINIE: Noile trenuri Alstom Coradia achiziționate de ARF dezamagesc conform cerințelor beneficiarului

21.04.2023

Dragi prieteni feroviari și nu numai, am reușit să analizăm pe repede înainte amenajarea interioară a ramelor electrice produse de Alstom și achiziționate de ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară) iar concluziile sunt mai mult decât dezamăgitoare...

Dacă pentru locurile situate față în față distanța din spătar în spătar este de 1.700 mm (reali cam 1.600 mm dacă luăm în calcul și grosimea pernelor/tapiseriei), putem spune că este rezonabilă și nu prea, majoritatea materialului rulant din România încadrându-se în acești parametrii. Dezamăgirea și indolența la adresa călătorilor vine de la locurile situate spate în spate acolo unde ARF a alocat doar 750 mm per pasager din spătar în spătar.

Privind mai atent datele din schema de amenajare interioară, vedem că distanțele sunt măsurate din spătar în spătar și dacă luăm în calcul orientativ încă 50 mm grosimea pernelor/tapiseriei, spațiul real alocat pasagerilor este de 700 mm, umilitor la adresa călătorilor plătitori de bilet...

Dacă în Alstom Coradia achiziționate de ARF din bani publici/fonduri europene spațiul pentru călători este și nu prea, nu văd cum un om normal ar rezista unui drum de 9 ore de la București la Cluj/Timișoara sau 7 ore de la București la Suceava/Iași în doar 750 mm de spațiu alocat per loc.

Softronic EMU Hyperion ale Softrans SRL au la interior cam aceeași dispunere a locurilor, distanța dintre locurile față în față fiind la fel, în jurul valorii de 1.700 mm pentru locurile spate în spate, la materialul rulant produs în Softronic Craiova avem puțin mai mult spațiu pentru călători situat în jurul valorii de 800-820 mm în funcție de loc/vagon.

Situația generală în EMU Hyperion este situată în zona medie superioară pentru spațiul și confortul alocat călătorilor, nu rupe gura târgului la capitolul confort dar condițiile privite în ansamblu sunt peste media OTF-urilor din România.

Nu de multe ori am afirmat că VT 614 al Transferoviar Călători este materialul rulant preferat de mine (nu neapărat noi) pentru deplasările din țară indiferent de rută. Automotoarele produse între anii 1972-1975 la uzinele MAN Urdendingen din Germania, excelează la capitolul spațiu și confort pentru călători.

Dacă în cazul locurilor situate față în față, VT 614 oferă undeva în jurul valorii de 1.650 mm surpriza mai mult decât plăcută vine dinspre locurile situate spate în spate acolo unde călătorii au între 820-920 mm disponibili în funcție de loc și vagon.

În cazul VT 614 o mențiune merge și spre confortul oferit de cele mai late scaune din test, și atenție, vorbim despre un material rulant fabricat în anii '70 destinat traficului de navetă/metropolitan din jurul marilor orașe!

Mergem mai departe cu BR 643 fostele trenuri suburbane ale DB Regio achiziționate de Transferoviar Călători acum 2 ani din Germania. Chiar dacă din nou discutăm despre un material rulant destinat traficului metropolitan/navetă, nu ducem lipsă de spațiu pentru călători.

Scaunele sunt situate numai față în față la distanța de 1.600 mm din spătar în spătar, marele avantaj aici este lipsa tapiseriei, un avantaj pentru spațiul oferit dar dezavantaj pentru confortul călătorilor, avem mai mult spațiu la picioare decât în Alstom Coradia dar scaunele sunt tari, incomode călătoriilor dacă se deplasează pe o durată mai mare de 60 min.

O mențiune mai mult decât onorabilă o primește tramvaiul Bucur LF care în zona coborâtă de podea (Zona Low-Floor) oferă călătorilor nu mai puțin de 850 mm spațiu din spătarul în spătarul scaunelor așezate spate în spate.

Partea tristă în cazul Bucur LF este că amenajarea interioară la Bucur LF suferă având cele mai înguste scaune de pe piață pentru transportul în comun din capitală!

Concluziile sunt dezamăgitoare, triste, acompaniate de o senzație de neputință generală, se pare că cel mai nou material rulant care va ajunge în România, Alstom Coradia va fi cam incomod și neprietenos cu călătorii transportati.

Rămâne de văzut ce OTF de stat sau privat cu management integru va accepta oferta ARF de a închiria un material rulant care oferă confortul și serviciile unui tren suburban sau de naveta, tarifat ca IR și folosit pe distanțe de IR...Pentru că da, ARF a trimis adrese la toți OTF din țară pentru închirierea EMU Alstom.

Sursă foto & text: România Feroviară.