Clarificări necesare asupra viitorului tren Ruse - Aeroport Otopeni via Comana de pe Linia 102

03.01.2024

Dragi prieteni feroviari și nu numai astăzi, venim cu câteva clarificări legate de subiectul trenului Ruse (BG) - Aeroport Otopeni (RO) via Linia 102: Giurgiu - București Progresul. Subiect apărut încă de anul trecut și preluat de către presa din România.

Distanța feroviară dintre Ruse și Aeroportul Otopeni este de 113 km. Până aici toate bune și frumoase, însă viteza maximă constructivă a Liniei 102 este de 120 km/h, și nu de 160 km/h....așa cum anunță cei din Bulgaria.

Din cauza reliefului, a declivitățiilor și a curbelor existente, putem vorbi realistic de o viteză de exploatare a trenurilor de călători undeva între 60 km/h și 80 km/h, rareori 100 km/h. 

Singurul tronson pe care s-ar putea circula cu o viteză de 120 km/h, ar fi zona de sector Comana - Gradiștea - Vidra (singura porțiune de traseu cu linie complet nouă, în acest moment).

Din nou am observat speculații date în mediul online, cu privire la un nou termen pentru redeschiderea circulației feroviare pe Linia 102, termen lansat fără nici un fundament tehnic. 

Ar fi al 3-lea termen depășit, după lunile Septembrie 2023 și Decembrie 2023, termene preluate de către presă de la cine anume....? (nu cunoaștem sursa principală al acestor termene date prea devreme).

Nu credem că are rost să ne entuziasmăm sau să ne hazardăm cu aceste termene, pentru că cel mai probabil va fi depășit și acest al 3-lea termen (respectiv cel de Martie 2024). 

Un termen realist ar fi, probabil, luna Mai 2024 sau chiar Iunie 2024. Dacă constructorul și respectiv gestionarul infrastructurii ne vor contrazice pe această temă iar circulația se va redeschide mai devreme de, să zicem, Iunie 2024, atunci vom deschidem șampania în fața lor. 

Automotoartele Alstom Lint 41 (poza mai sus) au la fel ca și Linia 102, viteză maximă constructivă de 120km/h, și nu cum se specifică în articolele preluate din Bulgaria (agentia de presă BTA - Bulgaria) adică viteza de 160 km/h.

Alt aspect de luat în calcul este CSP'ul sau Contractul de Servicii Publice, care, la cum e realizat acum, subvenția tren/km este bătută în cuie și de aici înțelegem faptul că orice operator feroviar ar intra pe această rută, trebuie să renunțe la alte trenuri de pe alte trasee pentru a putea încasa subvenția cuvenită!

Realist vorbind vom avea trenuri undeva prin luna Mai - Iunie iar distanța de 113 km dintre Ruse și Aeroportul Otopeni poate fi parcursă în cel mai fericit caz dacă se aliniază planetele și karma ia o pauză de cafea în 1h 30min sau 2h 00min în funcție de numărul de opriri, VS din livret și restricțiile de viteză din zona Chiajna - Chitila...

Surse foto & text: România Feroviară