Cea mai veche linie de cale ferată din România are parte de o revenire nesperată la final de sezon estival

28.08.2021

Inaugurată pentru călători la 18 noiembrie 1863 construcția incepend încă din 1861, "bătrâna cale" are 3 tronsoane distincte și 6 stații.

Prin frumusețea peisajului, originalitatea traseului și spectaculozitatea lucrărilor tehnice, calea ferată Oravița - Anina va fi mereu atracția principală a Banatului Montan. Calea ferată Oraviţa - Anina este cea mai veche cale ferată de munte din România, dată în funcţiune la 15 decembrie 1863.

Denumită şi "Semeringul Bănăţean", ea este cea mai frumoasă şi spectaculoasă linie ferată de munte din Sud-Estul Europei. "Drumul de fier" are 14 tunele săpate în stânca muntelui şi 10 viaducte peste văi adânci.

Cu o lungime de 33,4 km, bătrâna cale ferată urcă de la 218 m altitudine (Oraviţa) la 558 m (Anina), cu o diferenţă de nivel de 338 m, o pantă de înclinare de 21 ‰ şi curbe cu raze atât de strânse (114 m).

Calea ferată ocolește Munții Aninei prin Valea Jitinului peste care este și cel mai grandios viaduct, Viductul Jitin, înalt de 35 m și lung de 230 m, având 5 deschideri. Traseul pornește de la Oravița apoi urcă pe platoul din masivul Munților Semenic, urmând un traseu pe care nu se află nici un alt drum. Datorită razelor de curbură mici, unele chiar de numai 104 m, și a rampelor mari cu declivitate maximă de 21 ‰, linia se aseamănă foarte mult cu celebra cale ferată Semmering.

Ieri a fost a doua zi din an în care au fost puse 4 vagoane(capacitatea maximă disponibilă) în compunerea trenului Semmeringului Bănățean, fiind 268 locuri disponibile în tren, numărul de călători a fost unul satisfăcător pentru această vreme mohorâtă, aproximativ 200 de turiști(dintre care un autocar și un microbuz cu persoane venite din Prahova).

Chiar dacă nu este un traseu sau linie de cale ferată turistică, Oravița-Anina a început să atragă călători din toate colțurile țării mai ales după promovările masive de acum 2 ani când linia a fost propusă pentru închidere, fiind declarată atunci neprofitabilă.

Sursă foto din Oravița: Andrei Constantinescu