Analizăm astăzi singurele locomotive eligibile pentru achiziția a 16 unități în licitația lansată public recent de ARF

16.10.2022

ARF a scos la licitaţie achiziţia a 16 locomotive electrice noi care pot circula cu V.max 200 km/h

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) intenţionează să realizeze, prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), achiziţia de 16 locomotive electrice şi servicii de mentenanţă şi reparaţii pentru locomotivele electrice.

Achiziţia va consta în 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători, conform cerinţelor minimale specificate în caietul de sarcini.

Când am văzut criteriile tehnice desemnate de ARF în licitație, am crezut că vom avea ceva de lucru dar realitatea este destul de bizară. De aproape 20 de ani sau mai mult transportul feroviar de călători se realizează mult mai eficient cu rame EMU, DMU sau mai nou rame hibride tip EDMU (electro-diesel multiple unit).

Așa ajungem să discutăm de produse premium, de nișă, care nu se produc în masă și implicit vom avea de achitat un preț mult mai mare decât variantele standard, dacă luăm în calcul și cei 23 de ani de mentananță (3 ani livrările și 20 ani mentenanța) stipulați în caietul de sarcini, utilitatea, versatilitatea și rentabilitatea celor 16 locomotive sunt puse sub semnul întrebării...

Prima variantă în ordine alfabetică (am găsit 2 dacă sunt mai multe vă rugăm să menționați în comentarii) care se încadrează în cerințele caietului de sarcini este Alstom (Bombardier) TRAXX (Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility) MS (Mulți System).

Model apărut prima oară în 1996 dar cu o evoluție constantă și peste 1.800 unități produse, am ajuns în 2022 la Alstom TRAXX MS3 care este nava amiral în materie de locomotive peoduse până în 2021 de Bombardier preluați ulterior de Alstom.

Locomotiva are 5.6 MW (6.500cp) 15 kV/16.7 Hz, 25 kV/50 Hz AC , 85 tone (21t/osie), efort tractiv la plecarea de pe loc 270kN. Punem accent pe cei 270kN pentru că nu e o locomotivă pentru cale ferată de deal și munte, poate fi utilizată eficient doar pe cale ferată în aliniament.

A 2-a variantă eligibilă cerințelor ARF, conform criteriului alfabetic, este Siemens Vectron MS/AC, fabricată de Siemens Mobility din 2010 a depășit recent valoarea celor 1.000 unități produse în diverse variante. Locomotiva are o greutate de 90 tone (22.5t/osie), o putere situată între 5.2MW-6.4MW (7.00-8.600cp), lucrează în 1.5 kV DC, 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC , 15 kV  16.7 Hz AC.


Pentru că Siemens Vectron MS/AC nu este pentru oricine dacă vorbim de climă, infrastructură, relief sau finanțare, Siemens Mobility a scos în 2018 varianta Siemens Smartron mult mai accesibilă financiar și să spunem utilă în România cu V.max 160km/h, cu 40km/h mai mică decât nava amiral Siemens Smartron MS/AC.

OPINIE | O licitație cu un caiet de sarcini care naște mai multe întrebări decât răspunsuri:

Suntem de părere că erau mai utile 16 EDMU formate din 4-6 vagoane cu o capacitate între 200 și 300 călători la aceeași bani și cu mentenanță inclusă, mult mai eficiente energetic având între 1.8 și 2.8MW pretabile mersului cadențat pe calea ferată în aliniament.

Locomotivele cu V.max 200km/h nu pot fi folosite pe cale ferată de deal și munte din cauza angrenajelor tipice de viteză din transmisii, de aici exclus serviciu comercial pe Predeal, Balota, Petroșani...etc. Vagoane apte pentru V.max 200km/h avem mai mult retrase prin revizii iar căi ferate cu V.max 200km/h nici nu se pune problema...


Un scurt exemplu ar fi M800, unde să pui locomotive de 5.6MW-6.4MW doar 2 luni pe an în plin sezon ar fi OK și nu prea pentru o distanță relativ scurtă (225km), dar ce faci în restul de 10 luni când media generală e de 4-6 vagoane, punem aceleași locomotive energofage la tracțiune sau sunt mult mai utile, versatile și eficiente EDMU care ar putea atinge și Mangalia fără schimbare de mijloc de tracțiune? Atenție, suntem limitați de relief și instrucții mai mult decât orice alt factor în cazul de față...


Surse foto: România Feroviară, Alstom & Siemens