
Analizăm astăzi singurele locomotive eligibile pentru achiziția a 16 unități în licitația lansată public recent de ARF

ARF a scos la licitaţie achiziţia a 16 locomotive electrice noi care pot circula cu V.max 200 km/h
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) intenţionează să realizeze,
prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), achiziţia de
16 locomotive electrice şi servicii de mentenanţă şi reparaţii pentru
locomotivele electrice.
Achiziţia va consta în 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători, conform cerinţelor minimale specificate în caietul de sarcini.
Când
am văzut criteriile tehnice desemnate de ARF în licitație, am crezut că
vom avea ceva de lucru dar realitatea este destul de bizară. De aproape
20 de ani sau mai mult transportul feroviar de călători se realizează
mult mai eficient cu rame EMU, DMU sau mai nou rame hibride tip EDMU (electro-diesel multiple unit).
Așa ajungem să discutăm de produse premium, de nișă, care nu se produc în masă și implicit vom avea de achitat un preț mult mai mare decât variantele standard, dacă luăm în calcul și cei 23 de ani de mentananță (3 ani livrările și 20 ani mentenanța) stipulați în caietul de sarcini, utilitatea, versatilitatea și rentabilitatea celor 16 locomotive sunt puse sub semnul întrebării...

Prima
variantă
în ordine alfabetică (am găsit 2 dacă sunt mai multe vă
rugăm
să menționați în comentarii) care se încadrează în cerințele caietului
de sarcini este Alstom (Bombardier) TRAXX (Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility) MS (Mulți System).
Model apărut prima oară în 1996 dar cu o evoluție constantă și peste 1.800 unități produse, am ajuns în 2022 la Alstom TRAXX MS3 care este nava amiral în materie de locomotive peoduse până în 2021 de Bombardier preluați ulterior de Alstom.

Pentru că Siemens Vectron MS/AC nu este pentru oricine dacă vorbim de climă, infrastructură, relief sau finanțare, Siemens Mobility a scos în 2018 varianta Siemens Smartron mult mai accesibilă financiar și să spunem utilă în România cu V.max 160km/h, cu 40km/h mai mică decât nava amiral Siemens Smartron MS/AC.

OPINIE | O licitație cu un caiet de sarcini care naște mai multe întrebări decât răspunsuri:
Suntem
de părere că erau mai utile 16 EDMU formate din 4-6 vagoane cu o
capacitate între 200 și 300 călători la aceeași bani și cu mentenanță
inclusă, mult mai eficiente energetic având între 1.8 și 2.8MW pretabile
mersului cadențat pe calea ferată în aliniament.