Analiză: Noul mers de tren pe Linia București Nord - București Progresul via București Vest - Giurgiu Oraș via Comana

30.05.2024

Chiar dacă multe voci spun că, datorită campaniei electorale se redeschide după atâta amar de vreme Linia 102 abia acum, țineți minte că în iarnă PORR Construct și România Feroviară raportau o întârziere a șantierului de 6 luni din cauza unor terți!

Dragi prieteni feroviari și nu numai, astăzi analizăm puțin la rece Mersul Trenurilor pe Linia 102 București Progresu - Giurgiu Oraș înainte de redeschiderea circulației și după trecerea valului de "păreologi experto-tarzi" inutili care mereu fac gargară atunci când se întâmplă ceva util / constructiv în România!

România Feroviară a mai făcut câteva simulări pentru mersul de tren înainte să apară cel oficial și pare că rațiunea și bunul simț au avut dreptate. După ce a apărut "Noul Mers" de tren pe Linia 102 noi am făcut câteva calcule care confirmă că se va circula mai repede acum (2024) față de cum se circula în anii 2001-2004 (după ce avusese loc ultima reparație capitală a liniei 102).

Am făcut și câteva comparații între trenurile tip Regio de pe principalele magistrale feroviare și, după cum veți vedea, Magistrala Secundară 102 nu stă deloc rău dacă vorbim d.p.d.v. al vitezei medii, raportate la numărul de opriri și de relief (fiindcă Linia 102 chiar are relief și declivități notabile pe mai bine de jumătate din distanță!).

Primul operator feroviar de transport călători care revine pe Linia 102, este chiar OTF-ul de Stat...normal...CFR Călători care, după cum veți vedea mai jos, a introdus pentru început 7 perechi de trenuri tip "Regio Metropolitan" pe relația București Nord - București Progresu' care, mai departe spre Giurgiu Oraș își schimbă încadrarea în Regio.

Distanța feroviară între București Nord și București Progresul este de 32 km și care va fi parcursă pe centura feroviară a capitalei (unde PORR Construct a reabilitat unul din firele de circulație) în 38 de minute (medie) cu opriri în: Bucureștii Noi - Chiajna - București Vest - Vârteju

Asta înseamnă o viteză medie/comercială de 50km/h.

Pe lângă cele 7 perechi de trenuri care vor intra în circulație, conform ARF, mai sunt disponibile trase pentru încă 12 perechi de trenuri pe București Progresul - Giurgiu și Centura Feroviară a Capitalei.

După cum spuneam mai sus, am făcut niște calcule comparative între diverse trenuri Regio de pe magistrale și putem observa că Linia 102 nu stă rău deloc dacă luăm în calcul timpii, numărul de opriri și obligatoriu relieful și declivitățile dintre Comana și Daia.

Distanța feroviară între București Progresul și Giurgiu Oraș este de 61 km și se va parcurge (în medie) aprox. 1h 20min, cu opriri în: Sintești - Vidra - Grădiștea - Comana - Vlad Țepeș - Mihai Bravu - Băneasa Giuegiu - Taban - Daia - Frătești Giurgiu Nord - Giurgiu Oraș.

Viteza medie comercială a trenurilor Regio pe Linia 102 va fi de 46 km/h, viteză mai mare decât în perioada 2000-2001, când linia avusese parte de ultima reparație capitală (unde pe atunci, trenurile erau compuneri clasice, realizate cu locomotive și vagoane, iar acum vom avea automotoare (tip Desiro în cazul CFR-ului)).

Dacă în anii 2002-2004 un tren Personal (pe atunci) reușea să scoată un timp mediu de 1h 30min, 20 de ani mai târziu un tren Regio (fostele "Personale") va parcurge distanța între București Progresul - Giurgiu Oraș în media de 1h 20min (în condițiile în care noi estimăm un timp real de 1h15min)!

Ideal ar fi fost să scoată un 50 min! Dar...meh'...cerem prea mult de la sistem....

Prețul biletelor va fi la jumătate din ce oferă acum transportul auto. Vom avea un tarif de:

> 6 lei între București Progresul - Comana și 

> 12 lei între București Progresul - Giurgiu Oraș

* În tarifele menționate nu este inclus prețul locului, care la trenurile Regio este facultativ.

Comparativ cu alte magistrale, trenurile Regio pe Linia 102 stau foarte bine la "capitolul" viteză medie / comercială, respectiv:

- 55km/h este viteza medie la tren Regio de pe M800;
- 46km/h este viteza medie la tren Regio de pe M500;
- 45km/h este viteza medie la tren Regio de pe M300/1000;
- 45km/h ar fi viteza medie la tren Regio pe L102;
- 41km/h este viteza medie la tren Regio de pe M100.

Comparațiile sunt pur orientative.

"Cartoful fierbinte" pe Linia 102, rămâne trenul IR Ruse - București Nord - Aeroport Otopeni și cine îl va opera pentru că mai sunt 24 trase libere la alegere!

Spunem "cartof fierbinte" pentru că un tren IR fără oprire între București Nord - Giurgiu Nord - Ruse poate realiza distanța feroviară de 85 km pentru că de pe centură feroviară (Varteju) intri direct în Jilava, se poate realiza în 1h20min sau chiar mai puțin față de 2h 10 min cât se face acum prin Videle fără întârzierile specifice mersului pe M100!

Pe lângă diferențele de timpi sunt diferențe mari și în cazul tarifelor, un bilet la tren IR pe linia 102 va costa 24 lei la clasa a 2-a iar un bilet prin Videle costa acum 46 lei. Avantajele redeschiderii circulației pe linia 102 sunt clare, bilete la jumătate de preț și durata de timp înjumătățită față de trasa actuală prin Videle.

Să vedem ce operator privat va accepta provocarea sau "cartoful fierbinte" de pe linia 102 referitor la trenul IR Ruse - București Nord - Aeroport Otopeni pentru că le prima vedere CFR Călători nu vrea să deranjeze transportatorii rutieri (sau cel puțin așa pare), pentru că mai sunt destule trase libere conform celor spuse de ARF.


Surse foto & text: România Feroviară