Analiză preliminară pentru redeschiderea circulației feroviare pe linia 102 Ruse/Giurgiu - Aeroport Otopeni

22.03.2024

Dragi prieteni feroviari și nu numai, începem acest articol prin a vă spune că este doar o încercare de a ne deschide ochii tuturor despre realitatea din sistemul feroviar din România! Nu mai durează mult timp, iar circulația feroviară va fi redeschisă pe Linia 102 București Progresul - Giurgiu însă entuziasmul legat de acest moment începe să se diminueze de la o zi la alta.

Pe lângă numărul ""aproape infinit"" de termene pentru redeschidera circulației, speculate prin mai toate articolele de presă, procurarea materialului rulant necesar pentru realizarea serviciului comercial nu este atât de ușor de realizat!

Linia 102 face legătura între Ruse (BG) - Giurgiu (RO) - Ilfov (zona vest) - București - Aeroport Otopeni, în perimetrul celor 113 km de cale ferată se află aproximativ 3.500.000 locuitori iar de aici poate rezulta un interes foarte mare pentru calea ferată, asta dacă și Mersul Trenurilor va fi realizat după necesitățile călătorilor. 

Avem 2 exemple de succes pe cale le tot promovăm de atâta vreme:

- Linia Titan Sud - Oltenița (Transferoviar Călători) cu 23 trenuri / zi;
- Linia București Nord - Aeroport Otopeni (cu operatorii CFR Călători și Transferoviar Călători), avand 72 de trenuri pe zi, în mers cadențat.

Deși Linia 102 este după Magistrala 800 București Nord - Constanța a 2-a linie din țară care este reparată integral și adusă în parametri constructivi de circulație plus parțial modernizată pe sectorul Vidra (IF) - Comana (GR) unde avem linie noua la standarde Europene, noi nu credem că trenurile vor reveni atât de ușor pe secție.

Principalul factor care ne lasă un mare semn de întrebare este acordarea subvenției, care este cam bătută în cuie la nivel de tren/călător/km. De aici putem fi corectați, dar noi deducem că orice operator care intră pe Linia 102, va trebui să anuleze trenuri de pe alte rute, factorul material rulant îl dezbatem împreună mai jos:

Deși încearcă să mascheze cum poate situația neplăcută în care se află, SNTFC CFR Călători stă foarte prost la capitolul material rulant disponibil pentru rute neelectrificate. Pe lângă eternele probleme ale companiei, vedem că în 2024 Operatorul Feroviar de Stat din România, încă mai folosește material rulant din anii 1937 pe rute gen Pitești - Curtea de Argeș, Roșiori Nord - Alexandria, Constanța - Mangalia și nu numai....(spoiler: e vorba de celebrele automotoare Malaxa).


Din păcate, SNTFC CFR Călători pe lângă factorul subvenție (menționat mai sus), pentru a putea intra pe Linia 102 va trebui să anuleze alte trenuri și/sau să redistribuie din puținul material rulant dispobibil / existent, material rulant care încet încet devin niște vechituri (cel mai probabil își dorresc să preia locul celebrelor automotare Malaxa, dar nu cedează alea așa ușor).

Din punct de vedere al orientării către nevoile clienților, Transferoviar Călători ar fi fost cel mai indicat și dorit operator ale cărui trenuri ar fi așteptate pe Linia 102. Dar și aici sunt probleme! 

Pe lângă factorul economic, legat de acordarea subvenției pentru trenurile suplimentare față de ce au acum, Transferoviar Călători nu are momentan material rulant dispobibil pentru a intra pe Linia 102, deși s-a mai speculat în presă intrarea lor pe relația Ruse (BG) - Aeroport Otopeni (RO).

Chiar dacă trenurile pe ruta Cluj - Oradea s-au anulat datorită lucrărilor de reabilitare ale liniei, toate trenurile disponibile ale Transferoviar Călători se află în circulație iar dacă unul întâmpină probleme tehnice nu prea au cu ce să-l înlocuiască. În ultima perioada operatorul nu mai pune accent pe reparații și modernizări material rulant propriu și pare că nici pe achiziții. 

Putem fi oricând corectați, scriem doar ce mai știm și noi din surse proprii, pentru că în continuare sperăm să vedem TFC-ul pe Linia 102!

Vă vine să credeți sau nu, surpriza ar putea veni din partea Astra Transcarpatic

Nu mai știu unde am văzut recent un reportaj, care spunea că în momentul de față Astra Transcarpatic ar deține 12 sau 13 automotoare tip IC 2 achiziționate din Danemarca, automotoare care oferă cel mai ridicat grad de confort, la momentul actual, din România.

Necunoscuta din ecuația cu ATC-ul, este că nu știm câte automotoare sunt apte de circulație și câte sunt retrase pentru a fi folosite ca piese de schimb pentru cele aflate încă circulație. 

Din punctul nostru de vedere Astra Transcarpatic cu ale sale automotoare IC 2 ar fi operatorul ideal pentru realizarea trenului internațional Ruse (BG) - Aeroport Otopeni (RO).

Pe Regio Călători îi aducem în discuție, doar din bun simț și de dragul "discuției"... 

Deși sunt un operator privat care oferă servicii decente călătorilor transportați și deține material rulant necesar asigurării serviciului comercial pe Linia 102, experiența neplăcută cu ruta București Nord - Aeroport Otopeni când au avut câteva trenuri la ore foarte bune și s-au retras chiar când trenurile adunau din ce în ce mai mulți călători, ne face să credem că nu-i vom vedea pe Linia 102 din considerente simple: nu știm ce planuri de viitor au....


Surse foto: România Feroviară.