29 Aprilie - 6 Mai: Radiografia unui sistem feroviar letargic...

20.05.2024

Stimați cititori și urmăritori ai paginii RF, încercăm să venim astăzi cu o "scurtă" analiză a serviciului IC ("InterCity") pe ruta București - Constanța precum și a trenurilor locale pe relația Constanța - Mangalia în perioada menționată din titlu!

Deci, să începem:

Dragi prieteni feroviari și nu numai, într-o splendidă și însorită zi de Duminică, după-amiază, am spus: "Călătorului îi șade bine cu drumul". Astfel, undeva în jurul orei 16:00, trecute fix, am plecat cu "emoții" spre Gara de Nord. Spun "emoții" pentru că era revederea cu serviciul IC - InterCity (după o pauză de mai bine de 25 de ani de când n-am mai folosit acest serviciu!).

Prima întâlnire cu un material rulant pe traseul bine stabilit a fost cu tramvaiul Astra Metropolitan în drumul meu spre Gara de Nord, respectiv în linia 10. Tramvaie de ultimă generație, tehnică modernă, demaraj foarte bun, climatizare, silențioase, iar lucrurile bune se opresc aici... Nu am înțeles niciodată care a fost logica amenajării interioare dezastruoase, și anume, cea din dreptul ușilor Nr. 2-3-4 și chiar 5 , cu acele scaune montate câte 3, fix în dreptul ușilor. Acele scaune incomodează crunt accesul la coborârea / urcarea din tramvai iar cei care au decis asta, fiind oameni "cu idei multe crețe", acestora li se mai spune și imbe.... Ne oprim aici fiindcă încă avem bun simț! 

O altă problemă semnalată ar fi amplasarea validatoarelor în IMPERIO, nu tocmai bună! Vrei să urci să validezi, intenția din obișnuiță este acela de a scoate cardul știind că validatorul este fix lângă ușile de acces, unde ar fi și normal să fie amplasate pentru a putea valida mai rapid. În IMPERIO ai validatoarele amplasate aproape (mai înspre) mijlocul tronsonului, iar dacă prinzi o zi aglomerată în care capacitatea de transport ajunge lejer 80-90% (cu tot cu cei care stau în picioare) pur și simplu trebuie să te chinui sau să te rogi de cineva să poți valida fiindcă nu ai loc efectiv să ajungi la validator decât dacă ești ceva samurai sau călugăr zen budist de poți levita până la validator.

Celălalt aspect negativ este lipsa salubrizării interioare. Toate spațiile dintre scaune și dintre spătarele scaunelor pline cu doze și ambalaje consumate de călători...Da, da, știm...călătorii sunt devină...Dar pe bune, măcar o spălare să se dea cum trebuie. Eu care nu fac mizerie și vreau să călătoresc corect și civilizat stau acum cu mizeria în tramvai...

PS: Prezența scaunelor din dreptul ușilor, dacă nu mă înșel 12 la număr, anulează spațiul pentru cel puțin 40-50 călători care pot sta în picioare, asta fiind și motivul pentru care nu o singură dată am spus, faptul că un V3A modernizat este la fel sau chiar mai util d.p.d.v. al capacității de  transport călători decât un tramvai Astra IMPERIO Metropolitan...(în condițiile în care un V3A-PPC (27 metri) e mai scurt decât un IMPERIO (36 metri).

Toată săptămâna înaintea plecării m-am pregătit psihic pentru ce e mai rău, aveam biletul achiziționat cu anticipație, știam compunerea trenului și nu am vrut să mă las influențat de vreo fază imprevizibilă!

Undeva pe la 16:45 am intrat în perimetrul Gării de Nord și la modul cel mai plăcut vorbind, gara era chiar foarte vie, dinamică, pentru o zi de Duminică. Foarte mulți călători pentru un sfârșit de weekend dar într-un fel se explică: lipsa materialului rulant la CFR Călători (locomotive + vagoane) și-a spus cuvântul. Mulți am plecat către destinații în alte zile față de cum planificasem inițial.

Mi se pare penibil când actualul DG de la CFR Călători "cerșește" public mai multă subvenție dar compania are mai multe vagoane retrase din circulație decât apte de drum... Vagoane bune cu climatizare cu anii de fabricație după 2008-2012 stau retrase în Grivița! Nu ne credeți? Veniți să vedeți cu ochii voștrii și numărați vagoanele retrase din zona Basarab și Grivița...

Un exemplu relevant ar fi vagoanele seria 21-90, vagoane apte pentru serviciul IC din care mai circula 2-3 vagoane (inclusiv 21-90 posibil 043 modernizat de Grivița în 21-91, care a avut autorizație provizorie de funcționare...).

Practic, călătorii se roagă cu bani și încă mai insistă să circule cu trenurile, într-un sistem feroviar letargic, unde compania de stat abia e capabilă să asigure servicii decente, ba chiar mediocre.... iar cele private deja încep să dea rateuri și ei.....

Evoluția IC 581 (fostul IR 1681) am urmărit-o atent toată săptămâna înaintea plecării. Luni, Marți, Miercuri și Joi a mers conform program, iar Vineri și Sâmbătă "au dat-o în gard" cu lipsa locomotivei disponibilă pentru tracțiune, trenul plecând cu o întârziere cam de 30 min.

Am zis că mai rău de atât nu poate fi și poate am noroc... La asta s-a ajuns oameni buni: să te rogi ca trenul să plece la timp, să prinzi legătură și în cazul nostru să fotografiem garnitura la rebrusare în Constanța. Cele 30 min. dintre IC 581 și R 8397 fiind mai mult decât suficiente pentru ceea ce îmi propusesem!

După ce am achiziționat câteva snacks'uri și o apă pentru drum, am mers la peron. Fiind undeva pe la 17:15 văd garnitură (fără să mai verific tabela sau pe telefon) la ce linie îl gara la peron. Un puhoi de oameni văd cum se îndreptau spre tren și chiar mă miram de unde atâția pasageri pentru IC 581 în condițiile în care avea în sistem doar 75% grad de ocupare.

Când mai aveam câțiva metri până la vagon văd scris pe ușă "IC 551 București Nord - Suceava/Iași", un IR ridicat la rang de IC doar de dragul de a mai ciupi ceva bani în plus de la călătorii neștiutori în ceea ce înseamnă un serviciu IC cu adevărat. Nu se justifică după părerea noastră ridicarea la rangul de "IC" pentru un tren care nu are timpi rezonabili REALI demn de IC, iar vagoanele...fie că le pui pe IC, IR sau R-E...tot același drac e...

În momentul ăla auzim cu toții pe stație eterna replică a "masei amorfe" (o voce care te duce cu gândul la plictiseală și depresie): 

Vocea depresivă din megafon: "Stimați călători, trenul IC 551 are programat la plecare o întârziere de aproximativ 5 minute, iar trenul IC 581 are de asemenea programat la plecare o întârziere de aproximativ 5 minuteNe cerem scuze pentru disconfortul creat și vă mulțumim pentru înțelegere.... "


În momentul acela încep să se adune la peron toți sfinții, mamele și eprubetele în care au fost concepuți bipezii respectivi. Peronul se amestecă cu ironii, caterincă în bășcălia pur stil românească, nervi, frustrări, zboară 2-3 înjurături de la diverși.

Timpul curge agale...și trece...și trece. Secundă cu secundă, minut cu minut. Mai aveam puțin și număram porumbeii care zburau prin zona peronului.

Când credeam că nu mai avem nicio șansă să plecăm la Constanța, garnitura lui IC 581 se apropie timid la peronul liniei 10 (undeva pe la ora 17:25), cu 5 minute înainte de ora stabilită plecării! 

"- A, lux! Uite că totuși trenul vine și vom pleca în curând! Deci întârzierea aia de 5 min se poate justifica oarecum". = ziceam eu în gând cu o oarecare doză de optimism.

Universul avea să se uite ironic în jos la mine, la noi...muritorii de rând....încercând parcă să ne zică telepatic: "- You're wrong my dear boy....hi hi".

Imediat mi-am dat seama că de bine nu ne va fi... locomotiva care împingea trenul defapt era un LDH de manevră (probabil de aceeași vârstă cu Ion Iliescu), adică de-o seamă cu istoria.

În naivitatea mea, încă visam la un vagon 10-91 cu Mini-Bar la mijloc și fotoliile alea generoase, confortabile, cu spătarul reglabil din buton, vagon demn de un tren încadrat la rang de IC (având în vedere și banii plătiți pentru acest serviciu la Clasa 1 la rangul de IC !). În schimb, s-a oferit o dezamăgire. Un 19-76 pe care o vom detalia mai jos!

Primul impact: când am urcat în vagon, mirosea....a nimic. Atenția de la detaliile de finețe era derutată de cele 60°C prezente în acel timp.

Și uite așa, defapt din alea "5 minute întârziere" (am stat la Gara de Nord până la 18:00) s-au transformat în 30 minute întârziere. Am plecat cu 30 min. întârziere deoarece locomotiva alocată trenului a rămas defectă (nu a mai conectat la rețea) sub podul Grant (București). Altă mașină a fost pregătită pentru preluarea trenului, și anume EA 477-538 de producție Softronic Craiova.


Locomotiva este luată probabil "cu forța / cu japca" de la alt tren (sau probabil era alocată pentru un alt tren mai târziu și uite așa se produce un efect de domino în care trebuie să faci rost de ce alte locomotive ai la dispoziție. În contextul în care s-a ajuns ca la ruleta rusească în care să vedem care rezistă, este aptă de circulație sau care nu este defectă....ș.a.).

Videoclip de pe Youtube cu 10-91, visul umed din capul meu, sperând la faptul că așa voi circula la Constanța cu trenul la care am luat bilet de IC - Clasa 1.

La ora 17:49 îmi trece prin minte să fac un Print Screen cu telefonul din dotare. Surprinzător, în condițiile în care eram încă garați la Linia 10, leșinați de caldură prin vagoane și fără locomotivă atașată trenului, cei de la CFR au decis că pentru ei noi nu mai existăm și ne-au dat plecați de pe tabelă. (Cel mai probabil să evite vre-un reportaj inopinant pe la vreo televiziune așa cum s-a mai întâmplat nu de puține ori!).

IC 581 pleacă într-un final spre Constanța pe la ora 18:00. Ventilația anemică pentru climatizarea vagonului nu se simte, dar eram bucuroși că am plecat. Locomotiva-i bună pe tracțiune dar nu a reușit să recupereze mare lucru și vă spunem și de ce: au fost multe probleme pe partea de dispecerat (CFR Infrastructură) ai căror angajați nu au fost capabili să mențină trasa trenului IC 581 liberă.

Pe lângă eterna restricție de viteză de la Ciulnița (70km/h) și Fetești (30km/h) plus ONI (oprire Neitinerarică / Neplanificată) în câmp la km 153 după care am mers kilometrii întregi cu 70km/h, la sector probabil, după un marfar. Am realizat astfel, că am dat banii cam degeaba pe un serviciu care nu ar trebui să existe  în principiu...


Prezentare vagon clasa 19-76 si serviciul IC pe Bucuresti - Constanta:


Aventajele / plusurile serviciului de IC (InterCity):

circulă fără oprire între București Nord și Constanța;
viteza maximă de deplasare 160km/h;
calitatea călătorilor ceva mai bună decât la alte ranguri/clase;
poliția TF prezentă și activă în tren.

Dezavantaje / Minusurile serviciului IC (InterCity):

prețul biletelor este nejustificat, conform unui rang semi-pseudo IC mai mult.....;
aceleași tip de scaune ca la Clasa a 2-a (lipsa de confort sporit se poate considera bătaie de joc??);
tapițeriile scaunelor erau rupte/desfăcute (probabil au încercat să spele partea textilă și nu au mai avut cum să le pună înapoi, scaunele de acest tip fiind inițial "capsulate" prin tapițare);
pe partea cu un singur rând de scaune, măsuțele nu există. Bucată aia de lemn de la nivelul geamului, poate găzdui maxim 2 pahare și un telefon!;
podeaua murdară, se vedeau "zoaiele" de la mop'ul cu care a încercat cineva să "spele" acum câți ani podeaua vagonului;
  corpuri de iluminat defecte (arse), sparte, lipsă, jumătate din neoane nu funcționau....;
după Fetești, am paralizat cu toții de frig. Am plecat din București Nord cu 60°C în vagon și am coborât (care au mai putut) în Constanța din vagon de la 1C (aprox. 1C în vagon!)...

Am ajuns în Constanța la ora 20:00 fix după 2 ore de călătorie și mai aveam cam 5 minute până la plecarea legăturii spre Mangalia, cu R 8397. În mod normal IC-ul  581 trăgea la linia 4 iar la linia 5 aștepta R 8397; dar din cauza întârzierii, IC 581 a garat la linia 1 unde era așteptat de alți călători care trebuiau să plece înapoi la București.

Noroc că eram încărcat mai "light" și nu aveam multe bagaje la mine, pentru că alți călători deja înjurau și blestemau cu patos faptul că trebuiau să alerge prin tunel, la subtraversare, pe scări, la linia 5 după R 8397! 


Ajuns în trenul care era format dintr-o locomotivă GM și 2 vagoane etajate, m-a cuprins senzația de ușurare faptul că am prins legătura spre Mangalia și abia de aici am început să mă bucur de călătoria cu trenul...

Surprizele plăcute din R 8397 au început de la urcarea în vagon. După ce am traversat în pas alergător pasajul subteran din gara Constanța, pasaj modernizat acum câțiva ani și încă foarte curat, la urcarea în vagonul etajat alocat R 8397 am ezitat să pun piciorul în tren!

Pe lângă dezamăgirea de 19-76 de la IC 581, etajatul serie 26-16 era "spital" la cât de curat era pe jos, albastrul ăla curat al linoleumului din dreptul ușilor m-a făcut să mă întreb pe ce am dat 140 lei la IC? Trenul format din 2 etajate era aproape plin cu un grad de ocupare de peste 80% la plecarea din gara Constanța.

Altă surpriză plăcută a fost faptul că aveam căldură în tren. Spre deosebire de paralizia suferită în IC după Fetești, acum era chiar lux, da, lux într-un tren regional pe Constanța Mangalia! Adică în Regio era mai decent decât în IC! Scaunele erau curate, nu rupte (dar uzura acumulată de-a lungul timpului era vizibilă).

După ce am plecat spre Mangalia, nu mi-a fost de ajuns că stricam media de vârstă din vagon fiind înconjurat de tineret, de dată asta liniștit și civilizat, fără manele date blană de pe telefoane sau alt gen de muzică dat la maxim (ăștia au venit Miercuri), indirect mi-a confirmat și șeful de tren că eu personal, sunt mai aproape de pensionare decât de adolescență.... Am fost singurul din etajul vagonului care a avut la el bilet de hârtie, restul au luat on-line pe telefon... 

Sosirea în gara Mangalia a fost conform programului, la orele 21:27 (și din cauza problemelor apărute cu IC 581).

Pentru a da totuși o notă pozitivă acestui text, distanța feroviară dintre București Nord - Constanța și Mangalia a fost parcursă în 3h:30min în loc de 4h:00min!

Așadar,  un drum cu trenul pe ruta București Nord - Constanța - Mangalia cu combinația IC + R (pentru că IR 1681 a fost anulat din cauza lipsei de materialului rulant) se realizează ca timp real cam în 6 ore. (6 ore în sensul plecării dintre cele 2 puncte de interes, calculat din punctul A, plecarea de acasă din București, și punctul final B, ajungerea acasă la Mangalia.

Deci, am plecat de acasă din București la ora 16:00 și am intrat în casă în Mangalia la ora 22:00.

Mult mai frumos și elegant era dacă din IC aveam transfer la un DMU (ca al celor de la Electroputere VFU Pașcani). Însa industria românească producătoare/reparatoare de material rulant este și ea la pământ din cauza lipsei de profesionalism din MT + altele, instituții care refuză constant programele de revizii și reparații făcute cu cap, pentru locomotive și vagoane, iar din cauza asta cei menționați au mari probleme de management și implicit cu angajații pe care nu-i pot să-i mai țină pe degeaba! 

"Marele" CFR Călători a binevoit să ducă în Mangalia în perioada sus menționată doar 3 "trenuri" sau mai bine spus grupe directe cu IR 1889, IR 1922 și IRN 1946 fiecare cu câte 4 sau 5 vagoane.

În condițiile în care numai în Vama Veche au fost peste 12.000 de oameni timp de o săptămâna, cu atât a binevoit CFR Călători să contribuie: 

80x4 (vagoane) x 7 (zile)=2.240 locuri!

*calculat grosso-modo. 

Pe lângă asta, vagoanele 21-76 inițial de Grivița, ulterior de Constanța și în final stabilite la Iași, chiar aveau revizie făcută pentru 6 luni, să facă sezonul după care divinitatea cu milă, exact sum s-a specificat în mai toată presă pe www, la radio și chiar TV!

Chiar dacă condițiile de muncă sunt dificile (nu spunem execrabile) să știți că personalul de tren și-a făcut datoria impecabil indiferent dacă vorbim de IC sau R. Ba chiar în IC stewardul de la barul situat în vagonul de clasa a 2-a a băgat ceva kilometri la a 1-a după care am mers noi la el să nu se mai chinuie.

La asta s-a ajuns oameni buni, vagoane serie 10-91 apte pentru serviciul IC sunt ținute prin remize și scoase doar la trenuri "ministeriale" sau chartere, iar călătorii plătitori de bilet sunt transportați cu mizerii de saloane în care au același confort ca la clasa a 2-a! Singura diferență fiind nr. mai mic de scaune atribuite per' vagon. Deci ceva mai mult spațiu în vagon. Atât.

Personalul gării din Mangalia mereu a impresionat iar în cazul lor (și nu numai lor) se adeverește pe deplin zicala "Omul sfințește locul". Aproape în fiecare zi am fost la gară și rareori am văzut un ambalaj gol aruncat aiurea sau mucuri de țigară aruncate pe jos.

Peroanele au fost reparate și marginea vopsită, vegetația între liniile 1 și 5 era tăiată (ca în fiecare an) și curățată de gunoaie așa cum e de obicei, clădirea gării arată foarte bine și asta datorită puținilor angajați care mai au front de lucru acolo.

În momentul de față există activă o licitație care are ca scop desemnarea unui constructor pentru reabilitarea liniei Constanța - Mangalia. Asta înseamnă dublare linii, electrificare și modernizare gări și peroane.


Timpul scos de noi "accidental" de 3h30min sperăm că va deveni normalitate pentru trenurile IR și ,de ce nu, 3h00min pentru trenurile IC care să aibă opriri doar în Constanța și Eforie Nord!

Intrarea în gara Mangalia a fost modernizată și imaginea cu autobuzul sau autobuzele electrice care sosesc la un interval de 15-20 min. pentru că avem 3 trasee, mă fac să cred că este loc și de mai bine.

Din păcate mulți locuitori din Mangalia nu merită acest frumos oraș de la malul mării iar despre autobuzele electrice, eșuarea instituțiilor statului și că orașul Mangalia ar putea fi lejer în primele 10 orașe din țară că productivitate vorbim altă dată!

Astra Trans Carpatic datorită serviciului impecabil prestat în ultimii 2 ani pe București - Constanța - Mangalia rămâne cea mai rapidă și confortabilă varianta pentru călătorii din București care vor să ajungă pe litoral în sezonul estival! Automotoarele produse de Ansaldo Breda între 2005 - 2013 oferă cel mai înalt grad de confort pentru călători, din păcate sunt doar 200 locuri disponibile.

Mersul fără oprire între București Nord și constanța și oprirea de doar câteva minute în Constanța fac ATC cea mai rapidă și confortabilă varianta pentru bucureșteni de a ajunge pe litoral, am mers cu ATC și IC de la CFR și nu știu dacă aș mai reveni la CFR, doar în extrasezon când nu există altă variantă ...

Regio Călători au dezamăgit crunt în minivacanța de 1 Mai! 

Întârzierea la rezervarea de bilete pentru trenul IR 11084 până în ultima clipă, fără posibilitatea de a rezerva on-line.... 

*țineți minte când am spus că majoritatea calatorilor din trenul R 8397 aveau bilete achiziționate on-line!

Noi am fost de 2 ori la casa de bilete a celor de la Regio Călători din Gara de Nord și nu am achiziționat biletele fiindcă nu se putea! Prin urmare, am luat bilete la IC, Duminică pentru că în săptămâna cu 1 Mai nu mai era nici un loc liber nicăieri.

Regio Călători au decăzut mult în ultimii 2 ani pe Constanța - Mangalia (nu mai intră primii în aprilie și nu mai ies ultimii, asa cum făceau acum câțiva ani); ultimul tren al lor pe ruta Mangalia - Brașov era undeva prin 27-28 Septembrie (dacă nu mă înșel).

Pe lângă asta, aplicarea tarifului de IR a scăzut mult cererea pentru Regio Călători: de la 9 vagoane (cât aveau acum 2 ani), anul trecut abia au adus 5 vagoane... 

Poate e un lucru bun și rămâne o varianta din București Băneasa pentru cei care vor să ajungă pe litoral și nu mai au locuri la ceilalți operatori...

Surse foto & text: România Feroviară