Actualizarea 51 linia 102: DEME Macarale aduce pe șantier a 3-a cea mai puternică macara din Europa - Liebherr LR 1700 1.0

17.11.2023

Dragi prieteni feroviari și nu numai, după cum v-am obisniut până acum, România Feroviară niciodată nu vorbește pe surse, comunicate copiate fara cap sau poze făcute cu telefonul "pe sub mână", astăzi venim cu imagini destul de interesante direct de pe șantierul liniei 102, acolo unde PORR Construct și DEME Macarale ne arată ce înseamnă profesionalismul în construcții de artă, construcții civile, lucrul la înălțime și tehnologii actuale implementate în realizarea tablierului care va asigura trecerea feroviară peste râul Argeș din localitatea Grădiștea!

Compania DEME Macarale cu sediul în Oradea a dislocat pe șantierul liniei 102 cea mai puternică macara din portofoliu și anume Liebherr LR 1700 1.0, macara care are o înălțime de 168 metri și poate executa în siguranță ridicări până la 165 de metri, greutatea totală (utilă) de lucru este de 700 tone, a 3-a cea mai puternică macara șenilată din Europa!

Bineînțeles, că la montarea Liebherr LR 1700 1.0 va asista o altă macara de dimensiuni mai mici dar la fel de impersionantă pentru că va trebui să ridice elementele LR 1700 până la o înălțime de 150 metri pentru a fi montate!

O altă veste bună de pe șantier este faptul că au început să vină elementele noului tablier metalic ale căror sudare va avea loc la fața locului, fiind primul pod sudat integral și nu nituit! 

Ca o mică remarcă, spunem sudare pentru că e cu totul altceva față de sudură; sudarea este procesul iar sudura rezultatul!

Dacă tablierele de la Comana și Vidra au fost realizate în România la Brașov de către Energo Brașov există informații în presă cum că tablierul de la Grădiștea ar fi fost produs în Italia (dar nu intrăm în detalii de gen), important e că elementele au ajuns și oamenii s-au pus pe treabă.

În Comana podul peste râul Neajlov este finalizat 95% și acum se scot cofrajele de la cuva de balast realizată din oțel-beton special, podurile compuse din oțel-beton sunt structuri avantajoase, care se folosesc de proprietățile materialelor într-un mod optim. Întinderea este preluată de grinzile din oțel, iar compresiunea, de către placa din beton.

În localitatea Vidra podurile peste râul Sabar sunt realizate 100%, aici nu mai rămâne decât să se monteze calea ferată pe poduri și astfel legătura feroviară între Gara Vidra și rambleul Vidra va fi restabilită iar trenul de lucru va putea profila prisma de balast și va putea bura ulterior șina de cale ferată.

Este prima porțiune de cale ferată nouă realizată pe linia 102 în ultimii 154 de ani! 

În tot acest timp au mai fost realizate reparații capitale și modernizări, dar linie nouă, niciodată. Când spunem linie nouă: ne referim la toate operațiunile începând de la compactarea stratului suport, prisma de balast, traverse, elemente de prindere și, în final, șină nouă.

Surse foto & text: România Feroviară.