Clasa E956 "Alfa-X" sau momentul în care conștientizăm că Primul Contact cu o specie extraterestră a fost realizat deja de japonezi

26.12.2021

Când sistemul de educație, cercetare și dezvoltare sunt pe primul loc în criteriile de funcționare ale unei națiuni, rezultatele investitiior financiare și morale nu întârzie să apară. Japonia deține supremația feroviară pe a 3-a planetă de la soare timp de aproape 60 de ani și aspectul ăsta nu i-a împiedicat pe cercetătorii feroviari japonezi să reinventeze legile fizicii și să impună un nou standard în transportul feroviar de călători. Nivelul de performanță și eficientă realizat acum de JR Rail pune compania pe harta feroviară a galaxiei Calea Lactee.

Alfa-X este un EMU de 10 vagoane cu o lungime de 250m, care a fost proiectat să circule cu o viteză maximă de 400km/h, în regim de testare trenul a circulat frecvent cu viteză de 385km/h iar acum în regim comercial rulează cu 360km/h între Hokkaido și Sapporo, reducând astfel durata călătoriei de la 7 ore la 3 ore între Tokyo și Sapporo. Alfa-X este rezultatul celui mai performant sistem feroviar de pe planetă căruia nu i-a mai rămas decât să ducă eficiența aproape de randamentul maxim determinat de legile fizicii. Pentru a obține performanțele conform proiect, Alfa-X are toate boghiurile motoare mai puțin cele din capetele(nasul) vagoanelor "motor". Toată electronica trenului se ascunde în botul/nasul aerodinamic in lungime de 22m ai vagonului "motor" care are o lungime totală de 25m.

Proiectul fiind realizat de la zero, toate tehnologiile aplicate sunt mai presus de "ultimă generație", unele sunt aflate încă în faza de testare chiar dacă trenul este deja de ceva timp în serviciul comercial activ. Pe lângă sistemele convenționale de frânare recuperativa/reostatică și pneumatică, frânarea de urgență în caz de cutremur este de pe altă planetă. Frânarea electromagnetică se realizează cu bobine electromagnetice fără contact cu linia(maglev), în momentul în care trenul s-a oprit patinele(bobinele) electromagnetice se prind ca niște ancore de sine, asigurând împreună cu celalalte sisteme controlate de computere stabilitatea trenului în caz de cutremur. Adițional există și sistemul de frânare aerodinamic instalat pe toată lungimea trenului pe acoperișul vagoanelor, în caz de urgență spoilerele aerodinamice se ridică și frânează prin creșterea rezistenței cu aerul la înaintare a trenului.

Pentru a atinge aceste performanțe incredibile raportate la o eficientă demnă depe altă planetă din alt sistem solar, Alfa-X beneficiază de primul tren de rulare inteligent introdus în serviciu comercial, senzorii de vibrații, tensiuni și de temperatură instalați pe boghiuri dau acestora conștiința proprie, boghiurile smart pot decide și lua măsuri independente dacă confortul sau viață pasagerilor este pusă în pericol de o viitoare defecțiune nesesizata încă de mecanic. Convertoarele de putere cu carbură de siliciu au eficientă mai bună(timp de reacție mai scurt), dimensiune/greutate mai mică și putere mai mare față de orice alt echivalent din industrie. Instalația de climatizare a fost reproiectată pentru funcționare optimă la viteză de 360km/h și temperaturi de până la -30*C, forma aerodinamică a Alfa-X este gândită și proiectată să împiedice acumulările de zăpadă pe orice suprafață a trenului și să ofere pasagerilor cea mai silențioasă călătorie posibilă.

Sursa foto: JapanStation.com