Beneficiile investițiilor din fonduri europene în sistemul feroviar din România
Scurtă analiză a investițiilor din fonduri europene în sistemul feroviar din România și beneficiile acestora
Softronic
Craiova România se distinge în peisajul feroviar din România prin
gradul de excelență pe care și l-au autoimpus în cei 25 de ani de
activitate. Locomotivele produse la ei se vând atât către
operatori privați din România cât și în
restul Europei, printre beneficiari se numără:
Green Cargo Suedia, Deutsche Bahn Cargo România, EP Rail România, Constantin Grup,
CER Cargo Holding, Vest Trans Rail, Cargo Trans Vagon, PSP Cargo și MMV
Ungaria.
Softronic a obținut recent fonduri europene pentru electrificarea și modernizarea liniei de acces din Cernele spre incinta fabricii, precum și achiziția lângă actualele hale de producție, a încă 4 hectare de teren, acolo unde se va construi o "fabrică nouă", mai bine zis, Unități noi de Lucru, Producție, Mentenanță, care practic, va dubla capacitatea actuală de producție pentru locomotivele tip Transmontana seria 480/481, precum și Rame Electrice tip EMU seria 141.
Pe
lângă extinderea capacității de producție și de intervenții/mentenanță
pentru anii
care vor urma, Softronic
Craiova are acum în fluxul de producție mai
multe locomotive modernizate seria 481 pentru RO-SNTFC. Producția celor
19 locomotive împreună cu mentenanța asigurată
pe 10 ani, sunt finanțate prin
Programul PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență) =
(Fonduri Europene) !
Un număr total de 19 locomotive vor fi modernizate și vor fi echipate cu cele mai moderne sisteme de siguranță și control ETCS nivel 2, sisteme care vor facilita circulația locomotivelor pe toate căile ferate convenționale din Europa!
Datorită Fondurilor Europene, accesate de Softronic, încep și alte companii să revină la viață prin industria feroviară, cum ar fi de exemplu cei de la Caromet Caransebeș.
Compania din Caransebeș, consacrată în producția, montajul și rectificarea osiilor/transmisiilor de locomotive și vagoane a reușit să acceseze fonduri pentru modernizarea liniei de producție și de reparații.
Softronic Craiova și Caromet Caransebeș au semnat anul trecut un contract tip-cadru, pe 10 ani pentru furnizarea serviciului de recondiționare, reparații și rectificări osii/transmisii locomotive produse în Softronic.
Pe lângă Caromet, Softronic oferă contracte pentru alte zeci de firme/companii din Craiova, și nu numai, companii care indirect , beneficiază de fondurile europene accesate de către Beneficiarul principal. (da, adică Softronic...!)
ARF (Autoritatea
pentru Reforma Feroviară) a accesat fonduri europene și a finalizat/semnat
licitația pentru livrarea în România a 16 locomotive tip Alstom/Bombardier
TRAXX MS3, locomotivele vor asigura serviciul de remorcare
transfrontalier al trenurilor internaționale și al altor trenuri de
călători din România.
Locomotivele MS3 sunt locomotive multi-sistem și pot asigura tracțiunea trenurilor formate din 16 vagoane, cu viteza maximă de 160km/h. Inițial se licitase pentru viteza maximă de 200km/h.... dar s-a renunțat ulterior la acest criteriu! (probabil se subînțelege de ce....)
Aceeași ARF a lansat, semnat și livrat primul tren Alstom Coradia Stream din cardul licitației desfășurate acum 2 ani și care a fost câștigată de către Compania Alstom. Prima ramă electrică face serviciu comercial pentru SNTFC CFR Călători pe relația București Nord - Brașov și retur!
Contractul este semnat pentru 37 de trenuri, o ramă electrică fiind formată din 6 vagoane cu o capacitate de aproximativ 300 călători, viteza maximă de circulație fiind de 160km/h.
Momentan încă 2 EMU așteaptă intrarea în serviciu comercial pentru SNTFC CFR Călători tot pe relația București Nord - Brașov. Serviciul de mentenanță este asigurată tot de Alstom pe o perioadă de 15 ani, cu opțiune de prelungire a mentenanței pentru încă 15 ani!
Rezumatul proiectelor și companiile care au accesat lucrări de modernizare locomotive și vagoane prin cadrul PNRR (Fonduri Europene Nerambursabile!)
- Softronic Craiova modernizează 19 locomotive asincrone interoperabile, echipate cu ETCS;
- Reloc Craiova modernizează 19 locomotive asincrone, dar fără ETCS;
- SCRL Brașov modernizează 20 locomotive asincrone tip Bo-Bo, serie 461;
- SCRL Brașov configurează 20 locomotive de manevră din LDH (diesel-hidraulice), în LEA (electrice cu acumulatori).
La capitolul vagoane modernizate avem 3 companii care vor moderniza un nr. total de 139 de vagoane de clasă, vagoane cușetă, vagoane de dormit, vagoane bar-bistro, vagoane restaurant și vagoane cu acces pentru persoane cu dizabilități.
Toate aceste 139 de vagoane vor fi produse în Atelierele Grivița, Electroputere VFU Pașcani și Remarul 16 Februarie Cluj!
La capitolul infrastructură, în ultimii ani, datorită Fondurilor Europene accesate, stăm mai bine ca niciodată dacă ne raportăm la cei ultimii 30 de ani! Exemplu concret în acest sens ar fi Linia de cale ferată București Progresul - Giurgiu s-a redeschis circulației după aproape 18 ani de abandon.
Am putut urmări cu toții pe
România Feroviară lucrările executate de PORR Construct, IMSAT, Siemens,
ElectroAlfa, Energo Brașov .....și mulți alții!
Media călătorilor transportați în perioada Iunie - Decembrie pe Linia 102 de CFR Călători este undeva la 12.000 călători pe lună , ceea ce înseamnă faptul că, în 2024, pe linia 102 au circulat aproximativ 100.000 călători!
Lucru excepțional pentru o linie care a fost închisă aproape 18 ani!
Primul tren cu adevărat metropolitan din România a fost realizat tot cu Fonduri Europene și vorbim despre Linia Gara de Nord - Aeroport Otopeni. Aici circulă acum 72 de perechi de trenuri pe zi, care circulă 24 de ore din 24, cu un interval de succedare de aprox. 40 de minute între trenuri.
Pe
lângă CFR Călători pe ruta Gara de Nord - Aeroport Otopeni activează și
cei de la Transferoviar Călători, Operator Privat cu sediul în Cluj-Napoca care
au adus recent în România automotoare Alstom Coradia LINT 41.
CFR Călători și Transferoviar Călători asigură condiții foarte bune de călătorie pe București Nord - Aeroport Otopeni și asta se vede în numărul de călători transportați împreună de cele 2 cpmpanii. Anul trecut peste 1.2 milioane de călători au folosit serviciul tren metropolitan de la Aeroport Otopeni - Gara de Nord via Parc Mogoșoaia!
La capitolul lucrări în infrastructură feroviară executate cu Fonduri Europene (PNRR) stăm mai bine ca niciodată! Pe lângă linia 102 București Progresul - Giurgiu via Comana și București Nord - Aeroport Otopeni, CFR Infrastructură derulează lucrări și șantiere feroviare în zeci de puncte critice în infrastructură feroviară printre care:
- Dublare, electrificare și reabilitare sector Arad - Timișoara Nord;
- Lucrări de reconstrucție ale Viaductului Cârcea M100;
- Reabilitare, dublare și electrificare Cluj-Napoca - Oradea;
- Eliminare restricții și reabilitare parțială București Nord - Craiova (lucrări "Quick Wins");
- Reabilitare Coridor IV - Pan European, sectorul Brașov - Sighișoara;
- Dublare, electrificare și modernizare gările pe Constanța - Mangalia (*stadiu proiect, oferte depuse);
- Dublare, electrificare și modernizare gările București Progresul - Giurgiu (*faza 2, oferte depuse);
- Modernizare linii/peroane Fetești și Ciulnița pe M800...
Pe
principiul "bine faci, bine primești" sau altfel spus "puterea exemplului",
vedem mișcare și în curtea altor companii private, care asigură
serviciul comercial de transport călători pe căile ferate din România.
Astfel compania Astra TransCarpatic derulează un program de investiții
care au ca scop modernizarea parcului de material rulant prin
achiziționarea de noi EMU de la compania CRRC Sifang din China.
Transferoviar Călători au achiziționat și ei Automotoare Bombardier Talent formate din 3 unități care acum se află în Remarul 16 Feb Cluj, acolo unde sunt adaptate pentru sistemul feroviar din România!
Momentan ne oprim aici și sperăm că ați înțeles mesajul articolului pe care nu aveam de gând să-l realizăm, dar contextul politic, economic și social o impune!
Sursă text: România Feroviară