Astra TransCarpatic împlinește 8 ani de servicu comercial transport călători la standarde europene!

03.02.2025

În data de 03-02-2017 sosea în București Nord primul tren al Astra TransCarpatic IR 15532 Arad - București Nord via Sighișoara, astăzi facem un scurt istoric al companiei și vedem planurile de dezvoltare blocate de terți!

Astra TransCarpatic își făcea apariția în peisajul feroviar din România în 3 feb 2017, la vremea respectivă era operatorul care avea să ne arate ce înseamnă un tren de noapte la standarde europene, pe căile ferate, nu prea europene, din România! 

Zicem <nu prea europene> fiindcă infrastructura în mare parte a sa este varză... Mai ales pe M100, e jale mare. Am fost recent pe București - Craiova, și nu mai vrem prea curând...

Degeaba ai vagoane de calitate dacă infrastructura e deplorabilă. E ca și când ai avea Mercedes CLA dar mergi pe drum pietruit și plin de gropi.... În fine, nu infrastructura este subiectul discuției de azi.

Revenind, după o investiție de peste 20 milioane de euro, care s-a concretizat în 12 vagoane de construcție nouă în fabrica de vagoane ASTRA din Arad, ATC își consolidase din primul an titlul pentru cel mai bun tren de noapte din România!

Cele 12 vagoane ale ATC sunt vagoane de dormit, vagoane cușetă și vagoane de clasa a 2-a, din păcate încă așteptăm să vedem în circulație și un bar-bistro, mai ales pe sezonierul de vară Arad - București Nord - Constanța!

Vagoanele de clasa a 2-a serie 20-90, sunt vagoane conforme cu normativele europene de interoperabilitate pe căile ferate convenționale, și pot circula cu viteza maximă de 200 Km/h! 

Cele 2 vagoane de clasă, introduse de ATC în circulația în 2017 și respectiv 2018, arată chiar și azi astăzi impecabil!

Amenajarea interioară a vagonului de clasa a 2-a, 20-90, este cea mai corectă și sunt folosite materiale de calitate superioară. Mocheta arată foarte bine, mesele sunt mari/generoase, scaunele cele mai confortabile, locuri pentru bagaje voluminoase, separatoare de sticlă care asigură o "semi-compartimentare" a vagonului tip salon!

Dacă luăm în calcul intervalul pentru revizii planificate și scădem perioada de imobilizare, majoritatea vagoanelor ATC au parcurs în medie, în 8 ani de serviciu comercial, distanța de aprox. 3.000.000 Km!

În septembrie 2018, ATC (Astra TransCarpatic) introduce în circulație automotoare tip Ansaldo Breda IC2 pe ruta Arad - Baia Mare, ruta pe care nu au circulat prea multă vreme, din cauza numărului scăzut de călători! 

Ulterior retragerii de pe ruta Arad - Baia Mare, automotoarele IC 2 au intrat pe ruta București Nord - Brașov, și ulterior în sezonul estival București Nord - Mangalia.

Automotoarele IC 2 au fost achiziționate din Danemarca și au anii de fabricație între 2005-2013; în primul an de utilizare în România, ATC a întâmpinat multe probleme cu ele din cauza faptului că primele automotoare aduse în România, nu au circulat aproape deloc în Danemarca, având la activ cam 5 ani de imobilizare în parcul lor rece și chiar foliile de protecție din fabrică, încă erau prezente pe scaune!

După rezolvarea problemelor apărute în primul an cu automotoarele IC 2ATC a devenit un etalon al confortului și al serviciilor oferite publicului călător pe relația Arad - Craiova - București Nord - Constanța și București Nord - Brașov.

În anul 2024 ATC aduce în România primul tren electric, achiziționat de la producătorul chinez CRRC Sifang venit tocmai din China. La final de an 2024, trenul finalizează toate testele și obține certificatul de siguranță/funcționare pe căile ferate din România!

Din ce am reușit să observăm, din materialele prezentate la TV, precum și ceea ce am văzut noi atunci când trenul a fost în teste, rama electrică "Delfinul" CRRC Sifang oferă un grad de confort destul de ridicat, cam peste tot ce avem astăzi în circulație și subliniem câteva aspecte pozitive:

toate scaunele sunt în dreptul ferestrelor (poti sta linistit si sa admiri peisajele mioritice)
toate scaunele sunt dispuse față în față;
toate scaunele au mese;

spațiul pentru picioare este  destul de generos.

Momentan EMU CRRC Sifang "Delfinul" este inexplicabil remizată (pe o perioadă nedefinită) în Titu. Nu cunoaștem motivele.

Să ai material rulant nou, autorizat, și să nu poți circula cu el din varii motive, e destul de penibil....


Sursă foto & text: România Feroviară