Analiză preliminară: automotoarele Bombardier clasa 643 achiziționate de Transferoviar Călători

05.07.2021

Chiar dacă modalitatea noastră de lucru nu implică analiza materialului rulant feroviar înainte de utilizarea acestuia, astăzi facem prima excepție în cazul automotoarelor Bombardier Talent 1 achiziționate recent de Transferoviar Călători.

Suntem datori cititorilor să venim cu explicații clare care să limpezească puțin apele agitate de presa de profil săptămâna trecută cu o serie de preluări gen copy/paste, ale aceluiași articol.

Automotoarele Bombardier Talent 1 au fost proiectate și construite pentru a fi utilizate ca trenuri suburbane sau metropolitane, asta înseamnă o utilizare cadențată pentru rute de maxim 30km. Trenurile au lungimea de 35 metri o capacitate de 94 de locuri (după montarea toaletelor), aer condiționat, viteza maximă constructivă este de 100km/h, scaunele sunt din plastic acoperite cu un burete de 3cm iar locurile pentru bagaje nu există. Transferoviar Călători a achiziționat 12 automotoare Bombardier Talent 1, foste DB Regiobahn Germania, 8 automotoare => an de fabricație 2004 celalalte 4 sunt fabricate în 2001.

Am văzut în presă informații cum că TFC ar vrea să introducă aceste automotoare pe rute gen Cluj - Alba Iulia 121km, Cluj - Tg. Mures 127km sau Cluj - Baia Mare 193km, este minunat că un OTF se gândește la extinderea serviciilor dar când dați un astfel de comunicat, analizați puțin și materialul rulant în cauză, pentru că nu a fost proiectat pentru astfel de distanțe...

Rămâne de văzut pe ce rute vor fi repartizate noile automotoare pentru că în afară de București Nord - Aeroport Otopeni și retur, celalalte variante sunt mai mult decât forțate. Despre introducerea pe trenurile sezoniere doar pentru că au climatizare, nici nu poate fi vorba pentru că nu au locuri pentru bagaje (in special cele voluminoase).

Sperăm ca TFC să ia în calcul și achiziționarea de material rulant pentru rute de 200 - 300km (parcurs mediu) și implicit sezoniere, material rulant capabil să dezvolte viteze de 140km/h-160km/h, pentru că M800 București Nord - Constanța este o magistrală atipică unde contează viteza, oferta comercială și nu numărul de opriri.

România Feroviară apreciază și susține eforturile tuturor OTF privați sau de stat care încearcă să achiziționeze trenuri noi sau să ia rute noi în portofoliu. Materialul rulant nou achiziționat trebuie să fie folosit conform proiect, pentru un anumit tip de serviciu comercial pentru care este rentabil. Este posibil să ne înșelăm dar urmează testarea automotoarelor odată ce intră în circulație și atunci vom veni cu completări dacă va fi nevoie.

Sursa foto: Stefan Markus & Transferoviar Grup